رویکردی زیبایی شناسانه به مسایل زبانی سبک هندی در غزلیات محمد قهرمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران (نویسندۀ مسئول)

2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

10.22034/jmzf.2024.448329.1184

چکیده

محمد قهرمان(1308-1392) شاعر باریک اندیش، خلاق و مضمون پرداز معاصر ایران است. شعر وی به دلیل علاقه ذاتی به سبک هندی و بررسی، تحقیق و تفحص فراوان در شعر سبک هندی علی الخصوص صائب تبریزی، ویژگی‌های شعری این سبک را دارا است. شعر وی به صورت کاملاً معتدل و به دور از هرگونه ابهام است. شعر، زیبایی آفرینی با زبان است، کروچه و فوسلر معتقد بودند که زبان، جنبه هنری و خلاق دارد و با سبک و زیبایی عجین است. در این پژوهش(جستار) به شیوه توصیفی و تحلیلی به بررسی مهمترین مختصات زبانی سبک هندی در غزلیات کتاب «حاصل عمر» او پرداخته شده است. این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانه‌ای به روش توصیفی-تحلیلی به واکاوی خصوصیات زبانی شعر محمد قهرمان می‌پردازد و اینکه شاعر از طریق هنجارگریزی زبانی و نوآوری به غنای زبانی خود تشخص بخشیده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد شاعر زبان شعری خود را با خلق مضامین جدید به کار گرفته است. به بیان دیگر از آنجایی که شاعر برای بیان مضامین نو به زبانی تازه نیازمند است، به طرق مختلف نظیر، واژه ‌‌سازی، وام گیری از زبان محاوره، ساخت ترکیب‌های غنی شده، ترکیب سازی باعث تشخص و برجستگی زبانی شعری خود شده است و به کمک این بازی‌های زبانی، غنای خاصی از منظر زیبایی شناسی به شعر خود بخشیده است. در این میان ابداع مضامین نو و جدید، باریک اندیشی، ایجاز، سادگی و صراحت، نازک خیالی، تصویرسازی از رهگذر مسائل زبانی بارزترین مشخصه‌های غزلیات محمد قهرمان می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An aesthetic approach to the linguistic issues of Indian style in Mohammad Kahraman's sonnets

نویسندگان [English]

  • fatemeh modarresi 1
  • sahereh haghghi 2
1 Professor, Department of Persian Language and Literature, Urmia University, Urmia, Iran (corresponding author)
2 PhD student of Persian language and literature, Urmia University, Urmia, Iran.
چکیده [English]

Mohammad Kahraman (1308-1392) is a narrow-minded, creative and thematic poet of contemporary Iran. His poetry has the poetic characteristics of this style due to his innate interest in Indian style and a lot of investigation, research and investigation in Indian style poetry, especially Saeb. Mohammad Kahraman's lyrics are completely moderate, creative and far from any ambiguity. Poetry is a creation of beauty with language, Croce and Fusler believed that language has an artistic and creative aspect and is combined with style and beauty. In this research (inquiry), the most important linguistic coordinates of the Indian style in the sonnets of his book "The result of life" have been investigated in a descriptive and analytical way. This research, using library sources, analyzes the linguistic characteristics of Mohammad Kahraman's poetry in a descriptive-analytical way, and that the poet has given his language richness through linguistic norm avoidance and innovation. The research results show that the poet used his poetic language by creating new themes. In other words, since the poet needs a new language and vocabulary to express new and innovative themes, he has made his poetic language stand out in various ways, such as word creation, borrowing from colloquial language, making enriched combinations, and composition. With the help of these language games, he has given a special richness to his poetic language. Among them, inventing new and new themes, narrow thinking, brevity, simplicity and openness, thin imagination, imagery through language issues are among the most obvious characteristics of his lyric poetry..

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mohammad Kahraman
  • Indian style
  • lyric poetry
  • aesthetics
  • language

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 03 اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 15 دی 1402
  • تاریخ بازنگری: 20 فروردین 1403
  • تاریخ پذیرش: 02 اردیبهشت 1403