مقایسه‌ی «افسانه»ی نیما یوشیج و منظومه‌ی«دو مرغ بهشتی» محمد حسین شهریار بر اساس نظریه‌ی اضطراب تأثیر هارولد بلوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتر زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران(نویسندۀ مسئول).

3 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

4 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

10.22034/jmzf.2024.414547.1161

چکیده

«اضطراب تأثیر» نظریه‌ای است درباره‌ی تأثیر شاعرانه، که نخستین بار هارولد بلوم با بهره‌گیری از مفاهیم روانشناسی فروید آن را بیان کرد. او در دو کتاب خود «اضطراب تأثیر» و «نقشه‌ی بدخوانی» مهم‌ترین عامل خلق آثار ادبی و به ویژه شعر را روابط خانوادگی بین متن‌ها می‌داند. از نگاه بلوم بینامتنیت، میدان نبرد ادیپی میان شاعر متأخر با شاعران متقدم است. به طوریکه شاعر متأخر تلاش می‌کند تا از طریق بدخوانی خلاق آثار پیشینیان از اضطراب تأثیر آنها رهایی یافته و شعری اصیل بیافریند. در این پژوهش منظومه‌ی «دو مرغ بهشتی» محمد حسین شهریار که تحت تأثیر منظومه‌ی «افسانه»ی نیما یوشیج سروده شده است، به عنوان اثر متأخر مورد بررسی قرار گرفته و به این پرسش پاسخ داده شده است که؛ شهریار به عنوان شاعر دیرآمده با بهره‌گیری از چه شیوه‌هایی در صدد رهایی از اضطراب تأثیر نیما یوشیج برآمده و تا چه میزان در این نبرد ادیپی موفق بوده است؟ شهریار در «دو مرغ بهشتی» به توصیه‌های نیما در سرودن شعر نو توجه داشته است، اما در سه قلمرو زبانی، ادبی و فکری با بهره‌مندی از نبوغ خاص خود در استفاده از زبان ساده و روان، مفاهیم عرفانی اشعار کهن فارسی، فنون ادبی سبک عراقی و استفاده از مکتب رمانتیسم در توصیف طبیعت، به خوبی توانسته از سایه‌ی نفوذ نیما یوشیج و اضطراب تأثیر او رهایی یافته و شعر اصیل خود را بسراید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of Nima Yoshij's "Legend" and Mohammad Hossein Shahriar's poem "Two Paradise Birds" Based on Harold Bloom's anxiety of influence theory

نویسندگان [English]

  • Hossein Pashaei Moradloo 1
  • khodabakhsh asadollahi 2
  • asghar salahi 3
  • fatemeh modarresi 4
1 PhD student of Persian language and literature, University Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran.
2 Professor of the Department of Persian Language and Literature,University Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran (corresponding author).
3 Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, University Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran.
4 Professor of the Department of Persian Language and Literature, Urmia University, Urmia, Iran.
چکیده [English]

"Anxiety of Influence" is a theory about poetic effect, which was first expressed by Harold Bloom using the psychological concepts of Freud. In his books "Anxiety of Influence" "The Misreading", he considers family relationships between texts to be the most important factor in the creation of literary works, especially poetry. From Bloom's point of view, intertextuality is the Oedipal battlefield between late poets and early poets. So that the late poet tries to free himself from the anxiety of their influence and create an original poem through the creative misreading of the works of his predecessors. In this research, the poem "Two heavenly birds" by Mohammad Hossein Shahriyar, which was written under the influence of the poem "Afsaneh" by Nima Yoshij, was examined as a late work and the question was answered that; As a late poet, what methods did Shahriyar use in order to get rid of the anxiety of Nima Yoshij and to what extent was he successful in this Oedipal battle? In "Two heavenly birds", Shahriyar has paid attention to Nima's recommendations in writing new poetry, but in the three realms of language, literature and thought, with the benefit of his special genius in using simple and fluent language, the mystical concepts of ancient Persian poems, and literary techniques of style. Iraqi and the use of the school of romanticism in describing nature, he was able to free himself from the shadow of Nima Yoshij's influence and the anxiety of his influence and write his original poetry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Mohammad Hossein Shahriyar"
  • " Nima Yoshij"
  • "Harold Bloom"
  • " Anxiety of Influence"

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 01 اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 13 شهریور 1402
  • تاریخ بازنگری: 13 مهر 1402
  • تاریخ پذیرش: 20 فروردین 1403