تداعی معنی از موسیقی اصوات و آواهای نامفهوم در دیوان شمس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران (نویسندۀ مسئول).

3 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

10.22034/jmzf.2024.440410.1176

چکیده

فرم شعر که شاکله‌اش ساخت و صورت به دور از پرداخت‌های درونی و تأثّرات بیرونی است ریشه در زبان و زیبایی‌شناختی دارد و این همان نظریه‌ی تقدّم صورت بر معنای فرمالیست-هاست که البتّه موسیقی نقش ویژه‌ای در آن ایفا می‌کند.
موضوع مقاله‌ی حاضر، کاربرد کلمات خودساخته و عبارات نامفهوم یا واژگان با معانی ثانوی است که در بخشی از غزلیّات شمس متبلور است. اهمیّت بحث و نبود کار پژوهشی در این زمینه، ضرورت مسأله را دوچندان می کرد. بایستگی و شایستگی این کار در نقشی است که تکرار و موسیقی کلام به ویژه کلمات مغلق در زیبایی شناختی شعر بر مبنای نظریّه‌ی فرمالیستی دارد. در این تحقیق پس از مقدّمه و طرح موضوع، به متن اصلی مقاله در چهار بخش تکواژها با عناوین جزء اصوات (صوت، اسم صوت، کاربردهای مزدوج یا پسوندی، اتباع یا مُهملات)، واژه با عناوین (کلمات بسیط، واژه‌های دوگانی و سه‌گانی، تکرار برای معانی خاص)، عبارات و جمله‌ها با زیرمجموعه قافیه و ردیف (ردیف‌های ناهمگون و غیرهمسو، ردیف‌های صوتی ابداعی) و تکرار کامل، سپس به اتانین و افاعیل و اوراد و اذکار خانقاهی پرداخته شد.
نتیجه آن که برجستگی موسیقیایی در کلمات و عبارات مغلق و نامفهوم از حیث نظام ایقاعی، در تداعی معنی نقش بسزا و مؤثر ایفا می‌کنند. در واقع نظریّه‌ی یکسان بودن صورت و معنی در تعریف فرم را براساس نقد و نظریه فرمالیستی به اثبات می‌رسانند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Associating the meaning of the music of sounds and unintelligible tones In Shams's Divan

نویسندگان [English]

  • Shahabadinn Vatan doust bakdilou 1
  • shokrollah Pouralkhas 2
  • khodabakhsh Asadollahi 3
  • bijan zahiri nav 3
1 PhD student of Persian language and literature, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
2 Professor of the Department of Persian Language and Literature, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran (corresponding author).
3 Professor of the Department of Persian Language and Literature, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
چکیده [English]

The form of poetry, whose form is constructed and the form is far from internal payments and external influences, is rooted in language and aesthetics, and this is the theory of the formalists putting the form before the meaning, in which, of course, music plays a special role.
The present article is the use of self-made words and unintelligible phrases or words with secondary meanings, which is crystallized in a part of Shams's poetry. The importance of discussion and the lack of research work in this field doubled the necessity of the problem. The merit of this work lies in the role that the repetition and music of words, especially closed words, has in the aesthetics of poetry based on the formalist theory. In this research, after presenting the topic, to the main text of the article in four sections, morphemes with the titles of sound components (sound, noun sound, conjugated or suffixed uses, nationals or omissions), words with titles (simple words, double and triple words, repetition for special meanings), phrases and sentences with the subcategory of rhymes and rows (heterogeneous and non-aligned rows, creative sound rows) and complete repetition, then Etanin, Afayil, Urad, and Khangahi chants were discussed.
The result is that musical emphasis in closed and incomprehensible words and phrases in terms of rhythmic system play a significant and effective role in associating meaning. In fact, they prove the theory of the sameness of form and meaning in the definition of form based on criticism and formalist theory.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Classical poetry
  • Shams' sonnets
  • unintelligible words
  • poetry music
  • secondary meanings

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 27 خرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 13 مرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 27 شهریور 1402