هنرسازه (prime)، نگرشی فرا آرایه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران (نویسندۀ مسئول).

3 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

10.22034/jmzf.2024.402940.1151

چکیده

امروزه، ادبیات و شعر تعریفی جامع‌تر از بیان صرف ادبی با معانی و ابزارهای آکادمیک دارد. ادبیات، اجتماع همه‌ی توانایی‌های علمی زبان در حوزه‌ی ساختار و غناست. خلّاقیّت هنری شاعر و استخدام ترکیب‌ها و مضامین عالی منجر به تولید یک اثر ادبی و هنری می‌شود که بازخورد لذت‌بخش آن را در هیجان و انبساط مخاطب می‌توان یافت؛ فرم و ترکیب‌های هنری که به‌عنوان «هنرسازه» مطرح می‌شود.
هنرسازه (prime) یا (Artistic device) یک نگرش فرا آرایه‌ای به ابزارهای زیبایی‌شناختی زبان در شعر فارسی است. همان که فرمالیست‌ها آن را هنر بیگانه‌سازی زبان از ذهن مخاطب می‌دانند و برآن تأکید دارند. اساس هنرسازه‌ها، موسیقی، آرایه‌‌های ادبی و دیگر ترکیبات در سایه است که موجب برجسته‌سازی واژگان، تصاویر و مضامین جمال‌شناسانه است. عناصر و ابزارهایی که در حوزه صورت و معنا و به کمک عوامل آوایی و موسیقیایی کلام به کشف منجر می‌شود و اثری ماندگار به‌وجود می‌آورد. حسن این اتفاق در آن است که شاعر بداهتاً به این هنر نایل آید و نوعی جوشش درونی در آن حاکم باشد.
در این مقاله به مباحثی نو در انواع هنرسازه‌های آوایی، بلاغی، تصویری و سماعی پرداخته‌ شده و با ارائه شاهد مثال از ابیات مولوی، سعدی و حافظ از جمله درک مزه از تکرار واک، سرنگونی شکلی انسان از تصویر واژه و القای معانی از کلمات و الفاظ نامفهومی چون «قوقو بققو بق بققو»، اثبات شده است که هنرسازه خود ابزاری فراتر از آرایه‌های صرف در حوزه‌ی زبان و معناست و بقا و اعتلای شعری را باید در چنین مباحثی جست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prime, a trans-array approach

نویسندگان [English]

  • Shahabadinn Vatan doust bakdilou 1
  • shokroallah pouralkhas 2
  • khodabakhsh Asadollahi 3
  • bijan zahiri nav 3
1 PhD student of Persian language and literature, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
2 Professor of the Department of Persian Language and Literature, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran (corresponding author).
3 Professor of the Department of Persian Language and Literature, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

literature and poetry have a more comprehensive definition than mere literary expression with academic meanings and tools. Literature is the collection of all the scientific abilities of language in the field of structure and richness. The artistic creativity of the poet and the employment of excellent compositions and themes lead to the production of a literary and artistic work, whose pleasurable feedback can be found in expansion of the audience; Art forms and compositions that are considered as "artwork".
Artistic device is a meta-array approach to the aesthetic tools of language in Persian poetry. The formalists consider it as the art of alienating language from the mind of the audience and emphasize it. The basis of the works of art is music, literary arrays and other compositions in the shade, which highlights words, images and aesthetic themes. Elements and tools that lead to discovery in the field of form and meaning with the help of phonetic and musical factors.
In this article, new topics are discussed in the types of phonetic, rhetorical, visual, and auditory works of art, and by the verses of Molavi, Saadi, and Hafez, including the understanding of taste from the repetition of vowels, the overturning of human form from the image of words, and the induction of meanings from words and Unintelligible words such as "qoqu bqqo bqqqqo", it has been proven that the artwork itself is a tool beyond mere arrays in the field of language and meaning, and survival and elevation is in it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Art creation
  • form and meaning
  • formalist attitude
  • linguistic arrays and tools
  • classical poetry

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 01 تیر 1402
  • تاریخ دریافت: 28 خرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 27 شهریور 1402