ساختار آوایی و موسیقایی بهمن نامه و فرامرزنامه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)

2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

10.22034/jmzf.2024.435932.1175

چکیده

چکیده:
در پژوهش‌های علمی و زیباشناختی، از نتایج مهم سبک‌شناسی تعیین ارزش واقعی یک اثر است. براین اساس سبک منظومه‌های حماسی در ادبیات فارسی همواره از سوی پژوهشگران مورد توجه قرار گرفته و در پژوهش‌های بسیاری به منظومه های حماسی بعد از شاهنامه پرداخته اند. بطوری که مطالعه و تحقیق در ساختار زبانی گویندگان که یکی از عوامل شناخت و بررسی سبک خاص یک دوره است، به ما کمک می کند تا با ویژگی های خاص زبانی موجود در هر دوره آشنا شده و به درک صحیح و جامعی از معانی نهفته در کلام شعرا برسیم. موسیقی شعر که یکی از جنبه های ساختار زبانی است در شعر از اهمیت زیادی برخوردار است. مجموعه عواملی که سبب ایجاد موسیقی در شعر می شوند شامل طیف گسترده ای از شاخص های زبانی و معنایی است که در سراسر شعر سایه افکنده و تحول زیادی در شعر ایجاد می کنند از قبیل موسیقی حروف و کلمات، انواع جملات و معانی نهفته در آن ها هستند و همچنین هر یک از اوزان شعری دارای موسیقی خاصی بوده و بسته به محتوا و حالت عاطفی خاص آن شعر متفاوت است. این مقاله به شیوة مطالعات کتابخانه ایی و تحلیلی، به بررسی عوامل ایجاد موسیقی و آهنگ خاص شعر حماسی در بهمن نامه و مقایسه آن با فرامرزنامه پرداخته است و مشخص گردید که سرایندگان هر دو منظومه، در بکارگیری فرایندهای آوایی و موسیقایی موفق عمل نموده اند و توانسته اند آثار خود را در این زمینه به زبان حماسی معیار نزدیک کنند..

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Phonetic and musical structure of Bahmannameh and Faramaraznameh

نویسندگان [English]

  • Rahim Koshesh SHabestari 1
  • Fardin SHarifi Dizaji 2
1 Associate Professor of Persian Language and Literature Department, Urmia University
2 Department of Persian Language and Literature, Urmia University
چکیده [English]

Abstract:
In scientific research, determining the real value of a work is, to a large extent, the result of stylistic work on that work. Therefore, the style of epic poems has always been the focus of Persian literature researchers, and in many researches, epics and especially epics that They were written in the periods after the Shahnameh.
Studying the linguistic structure of the speakers, which is the factors of knowing and examining the specific style of a period, helps us to get acquainted with the specific linguistic features of each period and to reach a correct and comprehensive understanding of the meanings hidden in the poets' words. Poetry, which is one of the aspects of the language structure, is of great importance in poetry. The set of factors creating music in the poem consists of a broad range of linguistic elements and semantic elements, which has affected the poetry and caused a revolution in verse. These include the music of letters and words, the types of sentences and meanings embedded in it, also each of the meters in poetry has special rhythm and depending on the content and special emotional state of the poem. Based on this, the article, which is a method of library and analytical studies, we decided to analyze the phonetic and musical features of Bahmannameh and Faramaraznameh as the epic poems of Iran, which are in the language of the inheritors of Iranian culture and are based on stories. Show the narrators that have been written.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Phonetic structure
  • Stylistics
  • Epic language
  • Bahmanname
  • Faramarzname

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 اسفند 1402
  • تاریخ دریافت: 28 دی 1402
  • تاریخ بازنگری: 13 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 20 اسفند 1402