نقد صوفی (آسیب‌شناسی تصوف اسلامی)*

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران (نویسندۀ مسئول).

2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه ، ایران.

10.22034/jmzf.2024.447485.1181

چکیده

تصوف به‌عنوان نظام فکری فراگیر، در اعضا و جوارح فرهنگ ما ایرانیان، به‌رغم این‌همه دگرگونی و دگرگیسی، ریشه دوانده است و بخش گسست‌ناپذیری از فکر و فرهنگ ما محسوب می‌شود؛ به‌گونه‌ای که تصور فرهنگ ایرانی بدون این عنصر مسیر نیست؛ اما این تصوف در طول تاریخِ دورودراز خود، دوست و دشمنان زیادی داشته است و البته خواهد داشت. بر این اساس ما در این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی در پی بررسی نقد صوفیان (درون‌مکتبی) و با تکیه و تأکید بیشتر غیر صوفیان (برون‌مکتبی) از جریان تصوف هستیم تا از میان این دو نوع تفکر انتقادی به شناخت بهتر و بیشتری از جریان تصوف دست یابیم. در جریان نقد درون‌مکتبی ابن‌جوزی را به‌عنوان نمایدۀ این گروه برگزیده‌ایم. در پایان نتیجه‌ای که حاصل‌شده است، این است که از همان روزگار آغاز تصوف، این نحلۀ فکری بر پایۀ تفکر انتقادی ایجادشده است و نقد جزو جدایی‌ناپذیر آن محسوب می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Sufi criticism (Pathology of Islamic Sufism)

نویسندگان [English]

  • fatemeh modarrsi 1
  • Mansour Mamalipoor 2
1 Professor of the Department of Persian Language and Literature, Urmia University, Urmia, Iran (corresponding author).
2 PhD student of Persian language and literature, Urmia University, Urmia, Iran.
چکیده [English]

 

Introduction

In any case, we are talking about Sufism and the heritage of this nation, which, as an all-encompassing intellectual system, has taken root in the parts and essences of our Iranian culture, despite all these transformations, and is considered an inseparable part of our thought and culture. In a way that is tied in ups and downs, in sadness and happiness, in failure and victory, in hope and despair, in love and hate, and in our minds and language. And in our opinion, the idea of Iranian culture is not without this element of the path. So trying to know Sufism will be trying to know Iranians and maybe it was on this basis that many researchers have debated and criticized Sufism in the present day and will undoubtedly continue to do so.
Anyway, this Sufism and mysticism has had many friends and enemies throughout its long history and of course it will have; But this legacy, what it does not have, is a critique of the Sufi legacy, or more difficult and important than that, the assessment of the truth-seeking scale of mysticism and the truth-telling level of mystics.
In general, the opponents of Sufism can be divided into two categories: a group of them have rejected the whole system of this intellectual system; Another group has considered some of the teachings of the Sufis to be derogatory from their principle or understanding regarding the relationship between man and God, man and man, man and the world, man and death, etc.
 

Research method

According to the ruling of the Prophet's family, it is necessary to pay attention to the words of Sufis and non-Sufis in order to get a clearer picture of Sufism. Therefore, this research is based on a library study and a descriptive-analytical method.
 

Discuss

​In-school criticism: This group has emerged among the Sufis themselves, and it would not be an exaggeration to say that the Sufism movement is the result of this critical view of the rulers who consider themselves the undisputed and rightful heirs of the Prophet. The bad heirs who, thanks to the Prophet of Mercy, Muhammad (PBUH), indulged in luxury and plundered the lives and property of Muslims.
Out-school criticism: From the time of the emergence of Sufism, various ways of thinking were incompatible with it and were rejected and denied by them. Among these schools of thought, the jurists are considered to be the staunch opponents of Sufism, and they spent all their time and sorrow in rejecting and denying them. Their belief is that there was no name or sign of them in the era of the Prophet (PBUH). Rather, the Prophet (PBUH) has forbidden seclusion with a slogan and has considered the religion of Islam to be the religion of jihad and effort. After the death of Prophet Muhammad due to the nation's deprivation of his spirituality and the deviation of the leadership of the Islamic society, little by little incorrect thoughts and ideas spread among Muslims. which led to the emergence of some ascetics who went to extremes in asceticism and abandoning worldly possessions and avoiding people And gradually they created a ritual and customs for themselves and gave themselves the name Sufi and separated their way from the way of Muslims.
 

Conclusion

various and numerous works about the rejection and acceptance of Sufia has been written. Many of these works are written by Sufis (In- school) and non-Sufis (out-school). The point worth considering about these studies is that we are dealing with two types of studies: Thinkers and researchers who have no goal other than research and in fact impartially introduce the basics of various sects; And the other group has criticized it biasedly and out of ignorance.
 
 
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mysticism
  • Sufism
  • Sufi criticism
  • non-Sufi criticism
  1. کتاب‌شناسی

    کتاب‌ها

    1. ابن ابی الحدید (بی‌‍‌تا)، شرح نهج‌البلاغه، ناشر: مکتبة آیة الله العظمی المرعشی النجفی (ره): بی‌جا.
    2. ابن اثیر، عزالدین ابوالحسن علین بن محمد (1385 ق)، الکامل فی التاریخ، بیروت: دارصادر.
    3. ابن‌اثیر، علی بن محمد (۱۳۷۱)، الکامل فی التاریخ، ترجمه ابوالقاسم حالت و عباس خلیلی، تهران، مؤسسه مطبوعاتی علمی.
    4. ابن الجوزی (1412)، المنتظم فی تاریخ الأمم و الملوک، المحقق، محمد عبدالقادر عطا و مصطفی عبدالقادر عطا، بیروت: دارالکتب العلمیه.
    5. ابن الجوزی ابوالفرج (1395)، تلبیس الابلیس، ترجمۀ علیرضا ذکاوتی قراگزلو، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
    6. ابن بکار، الزبیر (1416)، الموفقیات، تحقیق سامی مکی العارفی، قم: افست منشورات الرضی.
    7. ابن تیمیه (1980م)، مقدمۀ فی اصول التقسیر، بیروت: دار المکتبه الحیاه.
    8. ابن عبدربه اندلسی، ابوعمر احمد (1408ق)، العقد الفرید، چاپ اول، بیروت دار الاندلس.
    9. ابن‌حبیب، محمد بن حبیب (بی‌تا)، المحبر، تحقیق ایلزة لیختن شتیتر، بیروت، دار الآفاق الجدیدة.
    10. ابن‌خلدون، عبدالرحمن بن محمد (۱۴۰۸ق)، تاریخ ابن خلدون، تحقیق خلیل شحادة، چاپ دوم، بیروت: دار الفکر.
    11. ابن‌سعد، محمد بن سعد بن منیع (۱۹۹۰م)، الطبقات الکبری، تحقیق محمد عبد‌القادر عطا، بیروت، دار‌الکتب العلمیه.
    12. ابن‌عبدالبر، یوسف بن عبدالله (۱۹۶۰م)، الاستیعاب، به کوشش علی‌محمد بجاوی، قاهره، بی‌نام.
    13. ابن فرضی، عبدالله بن محمد (۱۹۹۶م)، تاریخ علماء الاندلس،‌ دار‌المصریة للتالیف.
    14. ابن‌قتیبه الدینوری، عبدالله بن مسلم (۱۹۶۹م)،  المعارف، به کوشش ثروت عکاشه، قاهره، بی‌نا.
    15. استیس، رابرت (1361)، عرفان و فلسفه، ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی، تهران: سروش.
    16. اصفهانی، اسماعیل (1419ق)، الحجه فی بیان المحجه، السعودیه/ الریاض: النشر دار الرایه.
    17. آلوسی، محمود بن عبدالله (۱۴۱۵ق)، روح المعانی، تحقیق علی عبد الباری عطیة، بیروت،‌ دار الکتب العلیمة.
    18. آیینه‌وند، صادق (1377)، علم و تاریخ در گسترۀ تمدن اسلامی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
    19. بدوی، عبدالرحمن (1389)، تاریخ تصوف اسلامی، ترجمۀ محمودرضا افتخارزاده، تهران: فراز.
    20. جعفریان، رسول (1382)، تاریخ سیاسی اسلام: تاریخ خلفا، قم: انتشارات دلیل ما.
    21. حر عاملی، محمدبن‌حسن (1390)، رساله الاثنی عشریه فی الرد علی الصوفیه، تهران: انصاریان.
    22. ذهبی، محمد بن احمد (1405)، سیر اعلام النبلاء، محقق الأرناؤوط، الزبعه الثالثه، القاهره: مؤسسۀ الرساله.
    23. زرین‌کوب، عبدالحسین (1369)، جست‌وجو در تصوف ایران، تهران: امیرکبیر.
    24. زرین‌کوب، عبدالحسین (1385)، ارزش میراث صوفیه، تهران: امیر‌کبیر.
    25. شفیعی کدکنی، محمدرضا (1392)، زبان شعر در نثر صوفیه، تهران: سخن.
    26. طوسی، محمد بن حسن (1363)، الرسائل العشر، قم: مؤسسۀ نشر اسلامی جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیه قم.
    27. غنی، قاسم (1366)، بحث در آثار و افکار و احوال حافظ، ج دوم، تهران: زوار.
    28. قشیری، ابوالقاسم (1361)، ترجمۀ رسالۀ قشیریه، به کوشش بدیع‌الزمان فروزانفر، تهران:
    29. مادولونگ، ویلفرد (1385)، جانشینی حضرت محمد (ص)، مترجمان، احمد نمایی و دیگران، مشهد: انتشارات قدس رضوی.
    30. مام‌علیپور (1399)، بررسی و تحلیل مضامین مشترک معارف بهاءولد و مثنوی مولانا، تهران: شناسنامه.
    31. مدرسی، فاطمه و منصور مام‌علیپور (1402)، سیری در احوال و افکار و آثار شیخ شهاب‌الدین سهروردی، تهران: شناسنامه.
    32. هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان (1392)، کشف‌المحجوب، مقدمه و تصحیح و تعلیق محمود عابدی، تهران: سروش.
    33. یوسف‌پور، محمدکاظم (1380)، نقد صوفی، تهران: روزنه.

     

    مقاله‌ها

    1. زروانی، مجتبی و یوسفی، امیر (1398)، «چرایی رویکرد ابن الجوزی و ابن تیمیه در خصوص تصوف و عرفان»، مطالعات عرفانی (علمی ـ پژوهشی)، دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه کاشان، شمارۀ 29، صص 117 ـ 144.
    2. مدرسی، فاطمه (1396)، «معرفت شهودی در کلام شمس تبریزی»، کهن‌نامۀ ادب پارسی، سال هشتم، شمارۀ ۲ (پیاپی ۲۴)، صص 63-89.
    3. مدرسی، فاطمه و مهرآور گیگلو (1391)، «بایزید بسطامی و مشرب عرفانی او»، زبان و ادب فارسی دانشگاه آزاد سنندج، سال چهارم، شمارۀ 10.
    4. تمیزال، علی (1399)، «صلح و دوستی از دیدگاه مولانا»، دوفصلنامۀ علمی – تخصصی زبان و ادبیات فارسی (شفای دل)، سال سوم، شمارۀ ششم، صص 123-134.
    5. صادقی منش، علی و دیگران (1401)، «بررسیِ ظرفیت‌های ساختاریِ شعر حجم برای گریز از گفتمان مسلط (مطالعل موردی اشعار یدالله رؤیایی)»، فصلنامۀ علمی – تخصصی مطالعات زبان فارسی (شفای دل سابق)،  سال پنجم، شمارۀ دوازدهم، صص  79ـ 104.
    6. سلامت‌آذر، رحیم (1401)، «چگونگی تأثیرگذاری شاهنامۀ فردوسی بر دلگشانامه بر اساس نظریۀ بینامتنیت»، فصلنامۀ علمی – تخصصی مطالعات زبان فارسی (شفای دل سابق)،  سال پنجم، شمارۀ نهم، صص  81ـ 98.