%0 Journal Article %T نظریۀ «مخاطب‌محوری» رویکردی در نقد ادبیات کودکان %J مطالعات زبان فارسی %I دکتر فتانه قملاقی %Z 2645-3894 %A صغیر, علیرضا %A فیروزی مقدم, محمود %A جلالی, مریم %A علوی مقدم, مهیار %D 2022 %\ 10/23/2022 %V 5 %N 11 %P 71-88 %! نظریۀ «مخاطب‌محوری» رویکردی در نقد ادبیات کودکان %K ادبیات کودکان %K نظریۀ مخاطب‌محوری %K زبان و درون‌مایه %K رویکرد نقد %R 10.22034/jmzf.2022.364853.1128 %X پژوهش در حوزۀ ادبیات کودکان با فرض مخاطب ـ کودک ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارد که ناشی از ماهیت متفاوت آن است و پژوهش در این حوزه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. درک این ویژگی‌ها مستلزم توجه به اثرات معطوف به قید کودک در حیطۀ دانش و سپس پژوهش ادبیات کودکان است. نویسندگان و منتقدان ادبیات کودکان، باید به ویژگی‌های زبانی و توانایی درک و فهم مخاطبان خود، توجه ویژه‌ای داشته باشند. این سخن مؤیّد اهمیت نظریۀ «مخاطب‌محوری» در میان نظریه‌های سه‌گانۀ ادبی یعنی «مؤلّف‌محوری»، «متن‌محوری» و «مخاطب‌محوری» است. پژوهشگر با بررسی ویژگی‌های عناصر زبانی و درون‌مایۀ آثار کودکان و تطبیق آن با ویژگی‌های مخاطبان و از جهتی بازنگری در کارکرد رویکردهای نقد ادبی بر اساس نظریه‌های سه‌گانۀ ادبیِ مذکور، به دنبال یافتن پاسخی است که نشان دهد، نظریۀ «مخاطب‌محوری» در بین نظریات سه‌گانۀ ادبی در ادبیات کودکان اهمیت ویژه‌ای دارد و این نظریه می‌تواند معیاری برای پژوهشگر باشد تا با بهره‌گیری از آن به نقد ادبیات کودکان بپردازد. در این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از داده‌های کتابخانه‌ای، کارکرد رویکردهای نقد ادبی در ادبیات کودکان بررسی و تحلیل‌شده است. نتایج این پژوهش اهمیت نظریۀ «مخاطب-محوری» را اثبات و تطبیق و بررسی آثار تولید‌شدۀ کودکان بر اساس نظریۀ ادبیِ فوق، معیارهای مناسب نقد را برای نویسندگان این حوزه مشخص و معرّفی خواهد کرد. %U https://www.jmzf.ir/article_163417_3568d26bc3e43724a9e4830d0180d51a.pdf