%0 Journal Article %T ردپای رویکرد زبانی سارا میلز در رمان «تصرف عدوانی» اثر آندرشون و رمان «ماه کامل میشود» اثر وفی %J مطالعات زبان فارسی %I دکتر فتانه قملاقی %Z 2645-3894 %A زارع کهن, معصومه %A دانشگر, آذر %D 2022 %\ 06/22/2022 %V 5 %N 10 %P 39-62 %! ردپای رویکرد زبانی سارا میلز در رمان «تصرف عدوانی» اثر آندرشون و رمان «ماه کامل میشود» اثر وفی %K زبان %K جنسیت %K زنان %K رمان %K لنا آندرشون %K فریبا وفی %R 10.22034/jmzf.2022.323530.1104 %X زبان مهم‌ترین وسیلۀ ارتباطی میان انسان‌هاست و همواره موضوعی موردتوجه بوده است.گروهی از زبان‌شناسان، زبان را یک نظام و همچنین منتقدان فمینیستی، به‌ویژه فمینیست‌های پست‌مدرنی چون «سارا میلز» نظریاتی دربارۀ ویژگی‌های زبانی در آثار زنان و تفاوت آن با آثار مردان بیان کرده‌اند و با بیان این مسئله که تفاوت جنسی، نژادی، طبقاتی و غیره در شیوۀ استفاده از زبان مؤثر است، به بررسی آن پرداخته‌اند. بحث زبان و جنسیت، در ادبیات داستانی حضوری پررنگ دارد؛ زیرا نویسنده برای اینکه بتواند از زبانی متناسب با جنسیت شخصیت‌های خود بهره‌مند شود، باید از ویژگی‌های زبانی منحصر‌به‌فرد زبانِ مردان و زنان استفاده کند. سارا میلز زبان جنسیت‌زده را در سه سطح واژگانی، نحوی و گفتمانی بررسی کرده است که هر‌یک از این سطوح زیرمجموعه‌هایی دارند که به‌صورت مجزا موردبررسی قرارگرفته است. جستار حاضر به روش تحلیلی- تطبیقی به دنبال واکاوی هویتی زنانه در سطح واژگانی، نحوی و گفتمانی در دو رمان «تصرف عدوانی» اثر «لنا آندرشون» و رمان «ماه کامل می‌شود» اثر فریبا وفی بر اساس رویکرد زبانی سارا میلز است. دستاورد پژوهش نشان  داد که زبان شخصیت‌ها به‌شدت تحت تأثیر جنسیت نویسنده قرار دارد و نویسندگان توانسته‌اند زبانی متناسب با جنسیت شخصیت در رمان ایجاد کنند که نشان‌دهندۀ زبانِ زنانه در جامعه است. %U https://www.jmzf.ir/article_153680_60d53b0ebb6dd1e9f0cbebfd5ccd58fd.pdf