%0 Journal Article %T بررسی الگوهای گفتمان نمایشی از منظر فراتاریخ‌نگاری %J مطالعات زبان فارسی %I دکتر فتانه قملاقی %Z 2645-3894 %A پایدار نوبخت, فرشته %A یوسفیان کناری, محمّد جعفر %D 2020 %\ 06/21/2020 %V 3 %N 5 %P 13-36 %! بررسی الگوهای گفتمان نمایشی از منظر فراتاریخ‌نگاری %K فراتاریخ‌نگاری %K گفتمان نمایشی %K گفتمان روایی %R 5/jshd.2020.109675 %X این مقاله در صدد است به این پرسش پاسخ دهد که نمایشنامه به‌عنوان یک قالب ادبی، چگونه می‌تواند جلوه‌ای گفتمانی پیرامون وقایع تاریخی و مسائل اجتماعی باشد. به‌نظر می‌رسد ضرورتی فراتر از تاریخ، یعنی نیاز به تفکّر پیرامون گذشته و فهم و ادراکِ تاریخ، زمینه‌ساز پیوند میانِ فضای ذهنی مؤلّف و مخاطب در زمان حال و نیز وقوعِ رخدادها در گذشته می‌باشد. هدف این پژوهش بررسی و شناخت الگوهای گفتمان نمایشی پیرامون تاریخ و پدیده‌های اجتماعی از منظر ایدۀ فراتاریخ‌نگاریِ هایدن وایت است. از آن‌جاکه داستان‌پردازی و ظرفیت‌های زبانی، از شاخصه‌های گفتمان در نظریۀ فراتاریخ‌نگاری هستند، فرض بر این است که نمایشنامه از طریقِ امکاناتِ روایی و زبانی، گفتمان پیرامون گذشتۀ تاریخی را در زمان حال ممکن می‌سازد. این پژوهش به روش کتابخانه‌ای و از طریق جمع‌آوری و تحلیل اطّلاعات انجام پذیرفته است. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که نمایشنامه قادر است به واسطۀ ایجاد نظمی زبانی و کلامی، محدودۀ رسمیِ دستورِ زبان روایت را شکسته و از طریقِ امکانات روایی و ظرفیت‌های زبان، مرزهای گفتمان میان گذشته و حال را گسترش دهد. %U https://www.jmzf.ir/article_109675_47a80f20fcdd00e7e5b4d0ded625fe85.pdf