1- احمدی، بابک، (1397)، از نشانههای تصویری تا متن،تهران: مرکز.
2- اسماعیلی، عصمت؛ شعیری، حمیدرضا؛ کنعانی، ابراهیم، (1391)، «رویکرد نشانه-معناشناسی فرآیند مربع تنشی در حکایت دقوقی مثنوی»،پژوهش-های ادب عرفانی (گوهر گویا)، شمارۀ 23، صص69-94.
3- اوجاقعلیزاده، شهین، (1388)، «صفیر سیمرغ در کارگاه عنکبوت»، پژوهشنامۀ فرهنگ و ادب، شمارۀ 8، صص 149-170.
4- توحیدلو، یگانه؛ شعیری، حمید رضا، (1396)، «تحلیل نشانه معناشناسی دروغ: لغزندگی نظام آیکونیک زبان در قصّههای عامیانه»، فرهنگ و ادبیّات عامّه، سال پنجم، شمارۀ 12.
5- توکّلی، حمیدرضا، (1386)، «نشانهشناسی واقعۀ دقوقی»،فصلنامۀ مطالعات عرفانی، مجلّۀ علمی-پژوهشی دانشگاه کاشان، شمارۀ 5، صص4-34.
6- خراسانی، فهیمه؛ غلامحسینزاده، غلامحسین؛ شعیری، حمیدرضا، (1394)، «بررسی نظام گفتمانی شوشی در داستان سیاوش»، فصلنامۀ پژوهشهای ادبی، سال 12، شماره 48، صص 35-54.
7- سجودی، فرزان، (1398)، نشانهشناسی کاربردی، تهران: علم.
8- ...............................، (1398)، نشانهشناسی نظریه و عمل، تهران: علم.
9- سهروردی، شهابالدین، (1374)، صفیر سیمرغ، چاپ اوّل، تهران: مولی.
10- شعیری، حمیدرضا، (1396)، مبانی معناشناسی نوین، چاپ چهارم، تهران: سمت.
11- ...............................، (1396)، تجزیه وتحلیل نشانه–معنا شناختی یا شناسی گفتمان، چاپ ششم، تهران: سمت.
12- ...............................، (1388)، ققنوس راهی به نشانه–معناشناسی سیال، چاپ اوّل، تهران: علمی فرهنگی.
13- ...............................، (1395)، نشانه-معنا شناسی ادبیّات (نظریه و روش تحلیل گفتمان ادبی)، چاپ اوّل، تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.
14- ...............................، (1388)، «از نشانه شناسی ساختگرا تا نشانه–معنا شناسی گفتمانی»، فصلنامۀ نقد ادبی، سال دوّم، شمارۀ 8، ص33-51.
15- ...............................، (1389)، «معنا در تعامل تصویر، مطالعه نشانه–معناشناختی دو شعر دیداری از طاهره صفّار زاده»، فصلنامۀ پژوهشهای ادبی، سال ششم، شمارۀ 25، صص131-146.
16- ...............................، (1395)،نشانه-معناشناسی ادبیّات، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
17- ...............................، (1392)، نشانه-معنا شناسی دیداری: نظریه و تحلیل گفتمان هنری، تهران: سخن.
18- شعیری، حمیدرضا؛ کنعانی، ابراهیم، (1394)، «نشانه–معنا شناسی هستی محور، از بهم کنشی تا استعلا بر اساس گفتمان رومیان و چینیان مولانا»، جستارهای زبانی، شمارۀ 23، صص 173- 195.
19- شعیری، حمیدرضا؛ اسماعیلی، عصمت؛ کنعانی، ابراهیم، (1392)، « تحلیل نشانه–معنا شناختی شعر"باران" »، ادبپژوهی، شمارۀ 25.
20-صفوی، کوروش، (1393)،آشنایی با نشانهشناسی ادبیّات،تهران: علمی.
21- کنعانی، ابراهیم؛ اسماعیلی، عصمت؛ اکبر بیرق، حسن، «بررسی کارکردهای نشانهمعنا شناختی نور بر اساس قصّهای از مثنوی» ،کهننامۀ ادب فارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال پنجم، شمارۀ 3، صص 122-194.
22- عبّاسی، علی، (1395)، نشانهمعناشناسی مکتب پاریس: جایگزینی نظریه مدلیته بر نظریۀ کنشگر: نظریه و عمل، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.