دکتر فتانه قملاقیمطالعات زبان فارسی2645-389451020220622The application of the theory of speech acts in the reading of Masnavi's urban and rural storiesکاربست نظریۀ کنشهای گفتاری در خوانش متن داستان شهری و روستایی مثنوی11615368510.22034/jmzf.2022.343873.1115FAمنوچهر دانش پژوهاناستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم و فنون فارابی، تهران، ایران (نویسندۀ مسئول)حسن واعظ زادهدانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بینالمللی اهلبیت (علیهمالسلام)، تهران، ایران.Journal Article20220404The use of new theories of linguistics in the analysis of literary texts has opened new perspectives for researchers in the field of Persian linguistics and literature. Searle's speech act theory is one of the important theories in the field of text analysis, which examines the secondary meanings of words according to the context of the speech. By examining the text from this point of view, one can understand the hidden angles of the text. In this sense, in this research, an attempt has been made to examine the speech acts of the urban and rural story of the Masnavi from the third book, which is based on the theory of John Searle (1979). Therefore, the present research has analyzed and described the frequency of speech acts in the mentioned story with the analytical-descriptive method and statistical approach. The results of the research showed that according to the themes and moral and mystical recommendations of Rumi's stories in the Masnavi, among Searle's five actions, the most frequent are direct and persuasive actions.استفاده از نظریههای جدید زبانشناسی در تحلیل متون ادبی، چشماندازهای تازهای برای پژوهشگران حوزۀ زبانشناسی و ادبیات فارسی گشوده است. نظریۀ کنش گفتار سرل، ازجملۀ نظریههای مهم در حوزۀ تحلیل متن است که معانی ثانوی کلام را با توجه به بافت سخن بررسی میکند. با بررسی متن از این دیدگاه، میتوان به زوایای پنهان متن پی برد. بدین لحاظ در این پژوهش تلاش شده است تا کنشهای گفتاری داستان شهری و روستایی از دفتر سوم مثنوی، بر اساس نظریۀ جان سرل (1979) بررسی شود؛ ازاینرو پژوهش حاضر، با روش تحلیلی- توصیفی و با رویکرد آماری، به تحلیل و توصیف بسامد کنشهای گفتاری در داستان یادشده پرداخته است که نتایج پژوهش نشان داد که با توجه به مضامین و توصیههای اخلاقی و عرفانی داستانهای مولانا در مثنوی، از میان کنشهای پنجگانۀ سرل، بیشترین بسامد را کنشهای اظهاری و ترغیبی از نوع مستقیم دارند.https://www.jmzf.ir/article_153685_cd27a723185d1f460218832198af10b5.pdfدکتر فتانه قملاقیمطالعات زبان فارسی2645-389451020220622Stylistics and linguistic diversity in the stories of Simin Daneshvar and Bozorg Alavi from the perspective of Holliday's role-oriented linguisticsسبکشناسی و تنوع زبانی در داستانهای سیمین دانشور و بزرگ علوی از منظر زبانشناسی نقشگرای هالیدی173815368210.22034/jmzf.2022.334622.1113FAمهرداد رحمانیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.محمدباقر شهرامیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران (نویسندۀ مسئول)Journal Article20220327
Analyzing and reviewing literary texts based on the principles and theories of linguistic doctrine has been one of the most important approaches to criticizing and analyzing literary works in recent decades. Especially, when it is a question of comparing the stories of women and men, paying attention to the linguistic structures of their works can determine the differences between women's and men's language and also show the strengths and weaknesses of the works. One of the important theories of linguistics, which can be used as a criterion for such a study, is Michael Holliday's theory of role orientation. In this article - which is done using a descriptive-analytical method - according to Holliday's theory of role orientation, the structure and function of language and grammar in the stories of two great writers, Simin Daneshvar and Bozorg Alavi, have been investigated. Among the main findings of the article is that in the writing style of Sushon and women writers in general, there are some special features in the use of present and nominal groups, which are not found in the style of male writers, and as an example, imperative expressions are more frequent in Sushon.تحلیل و بررسی متون ادبی بر مبنای اصول و نظریههای مکاتب زبانشناسی، یکی از مهمترین رویکردهای نقد و تحلیل آثار ادبی در دهههای اخیر بوده است، بهویژه زمانی که بحث مقایسة داستانهای زنان و مردان باشد، توجّه به ساختارهای زبانی آثار آنها، میتواند تفاوتهای زبان زنانه و مردانه را مشخص کند و نیز ضعف و قوت آثار را نمایان کند. یکی از نظریههای مهم زبانشناسی که با معیار آن، میتوان به چنین مطالعهای پرداخت، نظریۀ نقشگرایی مایکل هالیدی است. در این مقاله _ که به روش تحلیلی توصیفی انجامشده است ـ بنابر نظریۀ نقشگرایی هالیدی به بررسی ساختار و کارکرد زبان و دستور زبان در داستانهای دو نویسندة بزرگ، سیمین دانشور و بزرگ علوی پرداخته شده است. ازجمله یافتههای اصلی مقاله این است که در سبک نویسندگی سووشون و بهطورکلی نویسندگان زن، وجود برخی ویژگیهای خاص در کاربرد گروههای فعلی و اسمی دیده میشود که در سبک نویسندگان مرد نیست و بهعنوان نمونه نمودهای التزامی در سووشون بسامد بیشتری دارد.https://www.jmzf.ir/article_153682_18ba72f086a9dcea815f11b2b2217ca7.pdfدکتر فتانه قملاقیمطالعات زبان فارسی2645-389451020220622Traces of Sarah Mills' linguistic approach in the novel "Aggressive Possession" by Andershon and the novel "The Moon is Full" by Vafiردپای رویکرد زبانی سارا میلز در رمان «تصرف عدوانی» اثر آندرشون و رمان «ماه کامل میشود» اثر وفی396215368010.22034/jmzf.2022.323530.1104FAمعصومه زارع کهندانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.آذر دانشگراستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران (نویسندۀ مسئول).Journal Article20220109Language is the most important means of communication between humans and it has always been a topic of interest. A group of linguists, language as a system, as well as feminist critics, especially postmodern feminists such as Sarah Mills, have expressed theories about the linguistic characteristics of women's works and their difference from men's works by stating that gender, race, class, etc. differences are effective in the way of using language, they have investigated it. The discussion of language and gender has a strong presence in fiction literature; because in order for the author to benefit from a language appropriate to the gender of his characters, he must use the unique linguistic features of the language of men and women. Sarah Mills has examined gendered language in three lexical, syntactic, and discourse levels, each of which has subcategories that have been examined separately. The present essay, using an analytical-comparative method, seeks to analyze the female identity at the lexical, syntactic, and discourse level in the two novels "Aggressive Possession" by "Lena Andershon" and the novel "The Moon is Full" by Fariba Vafi based on the linguistic approach of Sarah Mills. The results of the research showed that the language of the characters is strongly influenced by the gender of the author, and the authors have been able to create a language appropriate to the gender of the character in the novel, which shows the language of women in societyزبان مهمترین وسیلۀ ارتباطی میان انسانهاست و همواره موضوعی موردتوجه بوده است.گروهی از زبانشناسان، زبان را یک نظام و همچنین منتقدان فمینیستی، بهویژه فمینیستهای پستمدرنی چون «سارا میلز» نظریاتی دربارۀ ویژگیهای زبانی در آثار زنان و تفاوت آن با آثار مردان بیان کردهاند و با بیان این مسئله که تفاوت جنسی، نژادی، طبقاتی و غیره در شیوۀ استفاده از زبان مؤثر است، به بررسی آن پرداختهاند. بحث زبان و جنسیت، در ادبیات داستانی حضوری پررنگ دارد؛ زیرا نویسنده برای اینکه بتواند از زبانی متناسب با جنسیت شخصیتهای خود بهرهمند شود، باید از ویژگیهای زبانی منحصربهفرد زبانِ مردان و زنان استفاده کند. سارا میلز زبان جنسیتزده را در سه سطح واژگانی، نحوی و گفتمانی بررسی کرده است که هریک از این سطوح زیرمجموعههایی دارند که بهصورت مجزا موردبررسی قرارگرفته است. جستار حاضر به روش تحلیلی- تطبیقی به دنبال واکاوی هویتی زنانه در سطح واژگانی، نحوی و گفتمانی در دو رمان «تصرف عدوانی» اثر «لنا آندرشون» و رمان «ماه کامل میشود» اثر فریبا وفی بر اساس رویکرد زبانی سارا میلز است. دستاورد پژوهش نشان داد که زبان شخصیتها بهشدت تحت تأثیر جنسیت نویسنده قرار دارد و نویسندگان توانستهاند زبانی متناسب با جنسیت شخصیت در رمان ایجاد کنند که نشاندهندۀ زبانِ زنانه در جامعه است.https://www.jmzf.ir/article_153680_60d53b0ebb6dd1e9f0cbebfd5ccd58fd.pdfدکتر فتانه قملاقیمطالعات زبان فارسی2645-389451020220622Rhetorical imagery of the Holy Quran in Persian poetry and literature: a case study of Salman Herati's poemsتصویرآفرینی بلاغی از قرآن کریم در شعر و ادب فارسی: مطالعۀ موردی اشعار سلمان هراتی637815368110.22034/jmzf.2022.325956.1107FAحسن قاسم زاده ابلیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد خلخال، دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال، ایران.خدابخش اسداللهیاستاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. (نویسنده مسئول)محمد رضا شاد منامناستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خلخال، دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال، ایران.Journal Article20220121Salman Herati is one of the committed and stylish poets. The use of rhetorical images in his poetry has two climatic characteristics and attention to Quranic concepts. This approach, in addition to a kind of literary innovation, expresses Salman's moral and Quranic principles. Herati, in creating artistic images, did not use Quranic concepts only as a tool; rather, he used them to sanctify poetry. In other words, most of Salman's poems are in the field of stability and sacred defense, and by using Quranic concepts in image creation, in addition to creating literary satire, he has given them sanctity. In the meantime, simile is the most important element of Salman's Quranic poems, which is provided by the wealth of affection. In the present research, the explanation of the rhetorical influence of the Holy Quran in the poems of Salman Herati has been discussedسلمان هراتی، ازجمله شاعران متعهد و صاحب سبک است. بهرهگیری از تصاویر بلاغی در شعر او دارای دو خصیصۀ اقلیمی و توجه به مفاهیم قرآنی است. این رویکرد، علاوه بر نوعی نوآوری ادبی، بیانگر اصول اخلاقی و قرآنمداری سلمان است. هراتی، در تصویرآفرینی هنری، از مفاهیم قرآنی صرفاً بهعنوان ابزار بهره نگرفته است؛ بلکه از آن، در جهت تقدس بخشیدن به شعر استفاده کرده است. به بیانی دیگر، اغلب اشعار سلمان، در حوزۀ پایداری و دفاع مقدس است و با بهرهگیری از مفاهیم قرآنی در تصویرآفرینی، علاوه بر ایجاد التذاذ ادبی، به آنها تقدس بخشیده است و دراینبین، تشبیه مهمترین عنصر سازندة اشعار قرآنی سلمان است که در اختیار غنای عاطفه قرارگرفته است. در پژوهش حاضر به تبیین چگونگی تأثیر بلاغی قرآن کریم در اشعار سلمان هراتی پرداخته شده است.https://www.jmzf.ir/article_153681_26d1a89dc1a8d0e823e241a74ea45a67.pdfدکتر فتانه قملاقیمطالعات زبان فارسی2645-389451020220622Representation of gender in the novel: a case study of Alavi and Saedi storiesبازنمایی جنسیت در رمان: مطالعۀ موردی داستانهای علوی و ساعدی7911415368310.22034/jmzf.2022.335161.1110FAفاطمه نیروی آغمیونیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران (نویسندۀ مسئول).یداله طالشیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.زهرا حسینیدانشآموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.0000-0002-0246-1850Journal Article20220325Bozorg Alavi and Gholamhossein Saedi are prominent Iranian writers who have written novels that have met with public approval. In this research, the stories of "Suitcase" and "The patriarchy" by Bozorgmehr Alavi, "Bill's mourners" and "Glorious soiree" by Saedi have been examined in terms of female characters, their roles, and the possibility of their presence in the society. Considering the progress of Iranian society and the strong presence of women in today's society, writers should align themselves with this new wave and also express the shortcomings and problems of women in their works. It is also necessary to examine the traces and background of this deconstruction (the presence of women in society and their self-employment) in the works of past authors and to estimate its effect. This research, which was conducted with a library study and a descriptive-analytical approach, showed that the role and presence of women in social, political, and cultural fields are more in Alavi's works than in Saedi's works. In Saedi's works, women play a very minor and secondary role and seem to be superstitious and helpless. Maybe only in the book "Glorious soiree" (the funny story of asylum), a powerful woman can be seen but she doesn't play much of a role in the development of the story.بزرگ علوی و غلامحسین ساعدی از نویسندگان برجستۀ ایرانی هستند که رمانهایی نوشتهاند که با اقبال عموم مواجه شده است. داستانهای «چمدان» و «سالاریها» از بزرگ علوی، «عزاداران بیل» و «شبنشینی باشکوه» از ساعدی در این پژوهش، ازنظر شخصیتهای زن، نقش و امکان حضور آنان در جامعه بررسیشده است. با توجه به پیشرفتهای جامعۀ ایرانی و حضور پُررنگ زنان در جامعۀ امروز ضرورت دارد نویسندگان نیز با این موج نو خود را هماهنگ کنند و همچنین کمبودها و مشکلات زنان جامعه را در آثار خود بیان کنند. همچنین ضرورت دارد که رگهها و پیشینۀ این ساختارشکنی (حضور زنان در جامعه و خویشکاری ایشان) نیز در آثار نویسندگان گذشته بررسی شود و تأثیر آن نیز برآورد شود. این تحقیق که با مطالعۀ کتابخانهای و رویکرد توصیفی ـ تحلیلی انجامگرفته است، نشان داد در آثار بزرگ علوی نقش و حضور زنان در زمینههای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پررنگتر از آثار ساعدی است. در آثار ساعدی زنان نقش بسیار فرعی و جزئی دارند و بیشتر خرافهپرست و بیپناه به نظر میرسند، شاید تنها در کتاب شبنشینی باشکوه (داستان مسخرۀ نوانخانه) یک زن مقتدر دیده میشود و بس اما او نیز در پیشبرد داستان نقش چندانی ندارد.https://www.jmzf.ir/article_153683_14acb70199c58338fad948c0b15a5047.pdfدکتر فتانه قملاقیمطالعات زبان فارسی2645-389451020220622Cognitive-metaphorical representation of the novel "Wandering Island" based on the idea of conceptual metaphorتحلیل ایدئولوژی شناختی رمان «جزیرۀ سرگردانی» بر اساس انگارۀ استعارۀ مفهومی11514715368410.22034/jmzf.2022.336666.1111FAاسماعیل نرماشیریدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ولایت، ایرانشهر، ایران (نویسندۀ مسئول).زهرا کرمیدانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ولایت، ایرانشهر، ایران.Journal Article20220408Metaphorical ideology is one of the main study approaches of Theon Van Dyke (year of publication). He believes that ideology is a system of beliefs and motives. This system has a social and cognitive function. Since ideology, due to its phenomenal nature and semantic structure, requires a special emergence and development; it fits into a form of metaphorical system. Metaphor is necessarily considered as one of the most important semantic phenomena, which is removed from the body of a mere rhetorical tool and plays the role of representing human mental concepts. Metaphor is basically a documentary truth of language that secretly carries a range of human thoughts and experiential-biological processes. This article, relying on scientific concepts and with the method of library study in an in-text analytical way, has examined the novel "Wandering Island" by Simin Daneshvar and in pursuit of this scientific question: what quality and functional form have the conceptual metaphors of this novel emerged? In general, the findings of this research showed that the metaphors of the “Wandering Island” novel have crystallized with functions in the forms of similitude, allegorization, irony, and suggestive structure, and sometimes with psycho-perceptual aspects of highlighting and defamiliarization.ایدئولوژیشناختی استعاری یکی از عمده رویکردهای مطالعاتی تئون وندایک (1995) است. او معتقد است که ایدئولوژی، نظامی از باورها و انگیزهها است. این نظام در حقیقت صورتی اجتماعی و کارکردی شناختی دارد. ازآنجاکه ایدئولوژی به دلیل ماهیت پدیداری و ساختار معنایی، نیازمند ظهور و بروز خاص است؛ در شاکلهای از نظام استعاری میگنجد. استعاره لزوماً یکی از مهمترین پدیدههای معنایی محسوب میشود که از پیکرۀ ابزاری صرفاً بلاغی خارجشده و نقش بازنمایی مفاهیم ذهنی انسان را ایفا میکند. استعاره اصولاً حقیقتی مدرکانۀ زبانی است که بهطور پنهان، گسترهای از افکار و فرآیندهای تجربی ـ زیستی بشر را به همراه دارد. این مقاله با تکیه بر مفاهیم علمی و با روش مطالعۀ کتابخانهای به شیوۀ تحلیلی درونمتنی، رمان «جزیرۀ سرگردانی» سیمین دانشور را بررسی کرده است و در پیجویی این مسئلۀ علمی است که استعارههای مفهومی این رمان با چه کیفیت و در چه قالب کارکردی ظهور یافتهاند؟ بهطورکلی یافتههای این پژوهش نشان داد که استعارههای رمان جزیرۀ سرگردانی با کارکردهایی در قالبهای شباهتآفرینی، تمثیل شدگی، کنایهاندیشی و ساختار تلمیحی و گاه با ابعاد روان ادراکی برجستهسازی و آشنازدایی متبلور شدهاند.https://www.jmzf.ir/article_153684_38d0498a3b9a9d000e95e0a28f39bfe5.pdf