@article { author = {Ghomlaghi, Fattaneh}, title = {Analytical comparison and aesthetic thought of Abu-Saeid Abu-Khayr on Attar and Mawlawi in Pir-e-Navazandeh story}, journal = {Motaleat-e-zaban-e-farsi}, volume = {1}, number = {1}, pages = {123-146}, year = {2018}, publisher = {Fattaneh ghomlaghi}, issn = {2645-3894}, eissn = {2645-3908}, doi = {4/jshd.2018.63716}, abstract = {Persian Literature possesses various magnificent masterpieces in terms of texts and poems that has always attracted researchers and critics’ attention. Furthermore, each of these masterpieces could be related with different subjects of artistic and scientific characteristics, etc. What is done in this article concerns with the magnificent Pir-e-Navazandeh story by Sheikh Abu-Saeid Abu-Khayr that has been admired by Sheikh Farid-ud-Din Attar Nishapuri and Mawlana Jalal ad-Din Mohammad Balkhi (Mawlawi). In this study, we have tried to analytically and descriptively consider the three following subjects based on intertextual analysis and subcontrariety: - Inspiration of the two mentioned poets from Abu-Saeid Abu-Khayr in terms of Lyric Literature in literary contexts. - Considering the structure of music as an artistic subject of the three majestic Iranian as wells as worldwide poets and mystics and finally, - A short description of story and its evolution in terms of visions and concepts with determining distinctions among the stories. In conclusion, we would state that there is not a significant language distinction among the stories and all the three poets have described and defined mystical beauties with extreme precision.}, keywords = {Aesthetics,Pir-e-Navazandeh,Music,Abu-Saeid,Attar,Mawlawi}, title_fa = {مقایسه تحلیلی تأثیر اندیشه زیبایی شناسی ابوسعید ابی الخیر بر عطار و مولوی در داستان پیر نوازنده}, abstract_fa = {ادبیات فارسی از نظر تنوع موضوعات دارای شاهکارهای شگفتی در حوزۀ نظم و نثر است که همواره مورد توجه پژوهشگران و منتقدان قرار گرفته است؛ به علاوه هر یک از این شاهکارها را می توان با دامنه های متفاوت هنری، علمی و ... نیز پیوند زد. مطالعه حاضر به کاوش در خصوص داستان زیبای پیر طنبورزنِ شیخ ابوسعید ابی الخیر می پردازد که مورد نظر شیخ فریدالدین عطار نیشابوری و مولانا جلال الدین محمد بلخی (مولوی) قرار گرفته و تلاش شده است با استفاده از روش توصیفی _ تحلیلی بر اساس تحلیل بینا متنی و ارتباط قیاسی به بررسی سه موضوع ذیل بپردازد: تأثیرپذیری دو شاعر متأخر از ابوسعید ابی الخیر در زیر شاخۀ ادب غنایی، در مقولۀ ادبیت متن توجه به نحوه ساختار موسیقی به عنوان دامنۀ هنریِ مورد نظرِ سه شاعر و عارف برجستۀ ایران و جهان و در نهایت بیان مختصر داستان و سیر تحول آن از دیدگاه صوری و معنایی با ارائۀ وجه تمایز و افتراق داستان ها. نتیجۀ پژوهش نشان می دهد که تمایز زبانی خاصی در داستان ها وجود ندارد و هر سه شاعر به بهترین وجهی دقایق و ظرایف عرفانی را بیان کرده اند.}, keywords_fa = {زیبایی شناسی,موسیقی,پیر نوازنده,ابوسعید,عطار,مولوی}, url = {https://www.jmzf.ir/article_63716.html}, eprint = {https://www.jmzf.ir/article_63716_04fd545d712bcc088d6ccac00a4046f2.pdf} }