@article { author = {jangi ghahreman, torab}, title = {Sadi's ingenious character}, journal = {Motaleat-e-zaban-e-farsi}, volume = {1}, number = {1}, pages = {11-27}, year = {2018}, publisher = {Fattaneh ghomlaghi}, issn = {2645-3894}, eissn = {2645-3908}, doi = {}, abstract = {Abstract Sa'di Shirazi, in contrast to other poets and writers, has a unique feature that distinguishes him from others. This feature is a realistic and conscious look in the world that Sa'di portrays in Golestan. Saadi's look in Golestan is a real land of his world, not of the kind of worldly-wise religious and mystical views that make it practically a narrow, dark and high-risk passage that should close the eyes and ignore it. The author attempts to portray the image of someone who is related to his real world and is sufficiently terrestrial, contrary to the imagination of those who like to know Saa'di as just a mystic or religious preacher. The typology of human beings in Golestan, attention to the requirements of human nature, the sentimental life, the description of the details of life, (= incident), satire and humor though, empiricism in ethics and social issues, and the discussion of the presence of wisdom is one of the things that This article has been emphasized.}, keywords = {Saadi,Golestan,Worldly,earthly}, title_fa = {خصلت زیرکانه ی سعدی}, abstract_fa = {چکیده سعدی شیرازی در مقایسه با شاعران و نویسندگان دیگر، یک ویژگی منحصر به فرد دارد که او را از بقیه جدا و ممتاز می‌سازد. این ویژگی عبارت از نگاه واقع گرا وآگاهانه‌ای است به دنیا که سعدی آن را در گلستان به نمایش می گذارد. نگاه سعدی در گلستان به دنیای خود از نوع زمینی و واقعی آن است نه از نوع نگاه‌های دنیاگریزانه ی دینی و عرفانی که آن را عملاً گذرگاهی تنگ و تاریک و پر خطر می بینند که باید چشم ها را به آن بست و با بی اعتنایی از آن گذشت. نویسنده در این نوشته می کوشد برخلاف تصور کسانی که دوست دارند سعدی را فقط به عنوان یک عارف یا یک واعظ دینی بشناسند، چهره ی دیگری از او را که با دنیای حقیقی او در ارتباط است و به قدر کافی زمینی هم می باشد به تصویر بکشد. تیپ شناسی افراد انسانی در گلستان، توجه به مقتضیّات طبع بشری، حسّ دنیاخواهانه، توصیف جزئیّات زندگی، (= واقعه گویی)، طنز و مطایبه گویی، تجربه گرایی در اخلاق و مسائل اجتماعی و نیز بحث حضور عقل معاش از جمله مواردی است که در این مقاله برآن ها تأکید شده است.}, keywords_fa = {سعدی,گلستان,دنیایی,زمینی}, url = {https://www.jmzf.ir/article_63691.html}, eprint = {https://www.jmzf.ir/article_63691_c98b701a195c93f618b45c3fa5052904.pdf} } @article { author = {khiali khatibi, ahmad}, title = {TABOO AND TOTEM IN ATTAR'S MANTEQO AL TEIR}, journal = {Motaleat-e-zaban-e-farsi}, volume = {1}, number = {1}, pages = {29-59}, year = {2018}, publisher = {Fattaneh ghomlaghi}, issn = {2645-3894}, eissn = {2645-3908}, doi = {}, abstract = {Abstract Similarity between taboo and totem is respect or sacredness for each and every objects, races and tribes as well as a specific class or person. This respect and sacredness will result in doing or not doing an action. Needless to say this major importance that taboo does exist in all societies and it embraces both sacred and non-sacred matters and generally conveys a type of prohibition. Each taboo is like a no-entry zone and breaking its limits will result in human or heavenly remonstrance. It is important to notice that the taboos are, in fact, certain norms, behaviors and sayings that are accepted based on specific values. These values are planned by special groups or societies. Trespassing from these values is or will be difficult or impossible. In this study we have tried to mention useful taboo and totem terms and principles by utilizing descriptive research. Moreover, we will restrain the meaning of taboo to sacred matters and forbidden issues in religion. Then we will precisely study and analyze sacred and non-sacred matters in various religions. In addition, a number of examples of taboos according to mystics are mentioned in Attar’s Mantiq-ut- Tayr. Keywords : norm and anomaly, society, tribes, poem, theosophy, Attar}, keywords = {norm and anomaly,Society,tribes,poem,theosophy,Attar}, title_fa = {انعکاس عناصر برجسته تابو و توتم در منطق الطیر عطار}, abstract_fa = {چکیده فصل مشترک تابو و توتم احترام و تقدس برای هر چیز یا شی است که اقوام، قبایل، طبقه یا افراد خاصی را شامل می شود تا جایی که این احترام و تقدس منجر شود که انجام دادن یا ندادن آن ممنوع و ناپسند به شمار آید؛ البته با این تفاوت عمده که تابو -در شرایط کنونی در تمام طبقات جوامع بشری حضور دارد- هم معنای مقدس و پاک و هم نامقدس و ناپاک را در بر دارد و در کل نوعی ممنوعیت را می رساند؛ هر تابویی به مثابه (ورود ممنوعی) است که شکستن حریم آن مؤاخذه بشری یا آسمانی را در پی دارد. با توجه به این حقیقت مهم که « تابو»ها هنجارها، رفتارها و گفتارهای معینی هستند که بر اساس ارزش های خاصی پذیرفته و توسط اجتماع یا گروه خاصی پایه ریزی شده اند که تخطی از آن ها دشوار یا ناممکن بوده یا خواهد بود؛ با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع بررسی موردی و تحلیلی سعی شده است در پژوهش پیش روی ابتدا اصطلاحات و اصول پرکاربردی تابو و توتم مطرح گردد و در گام بعد با محدود کردن معنای تابو در ممنوعیت مقدسات و منهیات دینی به بررسی و تحلیل دقیق مقدسات و نامقدسات در ادیان مختلف و ارائۀ نمونه هایی از تابو با توجه به بیان بزرگان عرفان، در منطق الطیر عطار پرداخته شده است. کلمات کلیدی: تابو و توتم (هنجار و ناهنجار)، جامعه، اقوام، شعر، عرفان، عطار}, keywords_fa = {تابو و توتم (هنجار و ناهنجار),جامعه,اقوام,شعر,عرفان,عطار}, url = {https://www.jmzf.ir/article_63692.html}, eprint = {https://www.jmzf.ir/article_63692_d887cb8987eb275360b53430906d157e.pdf} } @article { author = {salamatbavil, latifeh}, title = {Characterization In “ I wish Someone Were Waiting For Me Somewhere “ By Anna Gavalda Temporary French Writer.}, journal = {Motaleat-e-zaban-e-farsi}, volume = {1}, number = {1}, pages = {61-77}, year = {2018}, publisher = {Fattaneh ghomlaghi}, issn = {2645-3894}, eissn = {2645-3908}, doi = {}, abstract = {Anna Gavalda, the French temporary writer has expressed her withdrawals and everyday experiences with details in her short stories. The main and important feature of her works is reader's identification with characters of her stories. The images of modern man and new life that she presents in her stories leads to the creation of character that gives objectivity to social life in reaction of social conditions of the modern age .The characters that is introduced to reader by speech, behavior, name and apparent face. In her stories, she expresses a slice of life that has sometimes been neglected and with a narrative that creates the lives of individuals, it changes the way the reader perceives. She does not require herself to bring all the elements of the story and uses new methods of characterization Such as the expression of fleeting feelings, the use of dramatic scenes, the expression of a part of everyday life and the emotions of characters, an open ending and engaging the reader in conclusion. This research have reviewed methods and techniques to create in the first story collection of Anna Gavalda and wants to answer this question: what was her characterization methods and what kind of characters has she consumed? The results show that her method is indirect characterization and this kind is promoted from the basic primitive and superficial level to sophisticated level.}, keywords = {Characterization,short stories,Anna Gavalda,Identification}, title_fa = {شخصیت‌پردازی در مجموعه داستان «کاش کسی جایی منتظرم باشد» اثر آناگاوالدا نویسندۀ معاصر فرانسوی}, abstract_fa = {آناگاوالدا، نویسندۀ معاصر فرانسوی است که در داستان‌های کوتاهش برداشت‌ها و تجربیات روزمرۀ خود را با جزئیات فراوان بیان کرده است. ویژگی بارز آثار او همذات‌پنداری خواننده با شخصیت‌های داستان‌هاست. تصویری که او از انسان مدرن در داستان‌هایش ارائه می‌دهد منجر به خلق شخصیت‌هایی شده است که در واکنش به شرایط اجتماعی حاکم بر عصر مدرن، به زندگی اجتماعی عینیت می‌دهند. شخصیت‌هایی که در قالب گفتار، رفتار، نام، چهرة ظاهری و ... به خواننده معرفی می‌شوند. او در داستان‌هایش، سعی در بیان برشی از زندگی دارد که گاهی مورد بی‌توجهی و غفلت قرار گرفته است و با روایتی که از زندگی افراد خلق می‌کند نحوۀ ادراک خواننده را دگرگون می‌سازد. او خود را ملزم به آوردن تمـام عناصــر داستان نمی‌داند و از روش‌های نوینی در پردازش شخصیت‌ها استفاده می‌کند. مانند بیان احساسات زودگذر، استفاده از صحنه‌پردازی‌های نمایشنامه‌ای، بیان بخشی از زندگی روزمره و عواطف شخصیت‌ها، پایان‌بندی باز و آزاد داستان‌ها و درگیر کردن خواننده در نتیجه گیری. این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی به بررسی شیوه و تکنیک خلق شخصیت در اولین مجموعه داستان آناگاوالدا می‌پردازد و در پی پاسخ به این سؤال است که او چه شــگردها و روش‌هایی را در شخصیت‌پردازی داستان‌های خود به‌کارگرفته‌است؟ حاصل تحقیق نشان می‌دهد که شخصیت‌پردازی در این مجموعه بیشتر به صورت غیرمستقیم صورت گرفته و از حالت سطحی و ابتدایی خود به سطحی پیچیده‌تر ارتقاء یافته‌است.}, keywords_fa = {شخصیت‌پردازی,داستان کوتاه,آناگاوالدا,همذات‌پنداری}, url = {https://www.jmzf.ir/article_63693.html}, eprint = {https://www.jmzf.ir/article_63693_502c9a091b58b0dd9672a2c9c1ca7e07.pdf} } @article { author = {shiroei, mohammad and modarrsi, fatemeh}, title = {Acts of the kings in Shahnameh ferdowsi}, journal = {Motaleat-e-zaban-e-farsi}, volume = {1}, number = {1}, pages = {79-103}, year = {2018}, publisher = {Fattaneh ghomlaghi}, issn = {2645-3894}, eissn = {2645-3908}, doi = {}, abstract = {Shahnameh is an unmatched graph of Iranian human life from its earliest days. In this valuable work, many aspects of human life such as political, economical, socio-cultural with its details have been depicted.In this regard, considering that Shahnameh is the letter of the kings of Iran, their acts and deeds are at the center of attention. Hence it seems natural for the people of this land to assess the actions of their kings and according to this demons they will praise or condemn them. In this research, while investigating and extracting the actions of kings in Shahnameh attempts have been made to evaluate some kind of practices of the owners of the throne. And in the meantime, the attention of the kings was greatly influenced by certain acts that required social policy. It can be said that the most action that has taken place in Shahnameh is writing a letter and sending the messengers by the kings for statesmanship and this has led to the formation of many relationships and has contributed greatly to the advancement of their goals during their rule.}, keywords = {Acts of the kings,Statesmanship,Shahnameh,Ferdowsi}, title_fa = {کردارهای شاهان در شاهنامه فردوسی}, abstract_fa = {شاهنامه نمودار بی‌بدیل زندگی انسان ایرانی از نخستین روزگاران است. در این اثر ارزشمند بسیاری از جنبه‌های زندگی بشری، همچون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همراه با جزئیات آن به تصویر در آمده است. در این میان با توجه به اینکه شاهنامه، نامۀ شاهان ایران است اعمال و کردارهای آنان در کانون توجه قرار می‌گیرد، از این رو طبیعی به نظر می‌رسد که مردمان این سرزمین اعمال شاهان خود را مورد سنجش قرار دهند و بر طبق این اعمال، آنان را بستایند و یا نکوهش کنند. در این پژوهش ضمن بررسی و استخراج اعمال شاهان در شاهنامه کوشیده شده است تا به نوعی کردارهای صاحبان تخت و تاج مورد ارزیابی قرار گیرد .در این میان توجه شاهان به برخی اعمال که شرایط اجتماعی و سیاسی اقتضا می‌کرد بسیار بیشتر بوده است. می‌توان گفت بیشترین عملی که در شاهنامه صورت گرفته است نامه نوشتن و فرستادن قاصد توسط شاهان جهت انجام امور کشورداری بوده و همین امر سبب شکل‌گیری بسیاری از روابط گردیده و سهم بزرگی در پیشبرد اهداف شاهان در دورۀ حکومت خود داشته است.}, keywords_fa = {شاهنامه,فردوسی,کردارهای شاهان,کشورداری}, url = {https://www.jmzf.ir/article_63717.html}, eprint = {https://www.jmzf.ir/article_63717_5920695127d421ca1635e08f7b17c66e.pdf} } @article { author = {sadeghi, masoumeh}, title = {Romanticism and its Reflection on Ahmad Shamlu's Poem}, journal = {Motaleat-e-zaban-e-farsi}, volume = {1}, number = {1}, pages = {105-122}, year = {2018}, publisher = {Fattaneh ghomlaghi}, issn = {2645-3894}, eissn = {2645-3908}, doi = {}, abstract = {Romanticism has been recognized as one of the most prominent literary schools affecting the thoughts,concepts and the social and political opinions of the contemperary poets worldwide. It has also reflected on the Persian literature. The present essay is based on analitical-descriptive approach. The most prominent indications of romanticism include imagination,excitement,emotion, individualism,humanism,returning to the nature and remembering death. Death has been remarkably influenced on Shamlu's poems. The findings indicate that imaginations lead the addressees to a poetic feeling. Imagination has been profoundly touched in the Shamlu's poems. His romanic feelings are shown in his poems. Love and the kindness are like the action and reaction and they are the basic necessities of life. Besides considering the worries and concerns, he has tried to expand human structure far beyond the races,religions and nations Death has been remarkably influenced on the Shamlu's poems. . Key words: romamticisn, contemperary literature, modern poem, Ahmad Shamlu.}, keywords = {romamticisn,contemperary literature,modern poem,Ahmad Shamlu}, title_fa = {رمانتیسم و بازتاب آن در شعر احمد شاملو}, abstract_fa = {رمانتیسم یکی از مکاتب ادبی مؤثر برافکار، عقاید و ایده‌های اجتماعی و سیاسی ادیبان و شاعران معاصرملل مختلف بوده-است که بازتاب آن در ادبیات فارسی نیز پرفروغ جلوه‌ کرده‌است. برپایة این مهم، مقالة حاضر به شیوة توصیفی- تحلیلی، به تحلیل فحوای برخی از مهم‌ترین شاخص‌های مکتب رمانتیسم از جمله تخیل، هیجان و احساس، فردگرایی و اهتمام به خویشتن، عشق، انسان‌گرایی، بازگشت به طبیعت، سیر و سیاحت و یادکرد مرگ در شعر «احمد شاملو»، از شاعران معاصر ادب پارسی همت گمارده‌است. یافته‌های این جستار نشان می‌دهد، از پس خیال‌انگیزی شعر شاملو، مخاطب همراه با او از حالت شعوری به حالت شعری منتقل‌ می‌شود و پژواک خیال را در سروده‌هایش می‌یابد. شعر شورانگیز شاملو، حاصل حضور هیجان و احساس رمانتیک‌گونة وی است؛ احساسی که شاعر هرچه را با آن تجربه می‌کند، در طلیعة شعر و ادب جای می‌دهد. بر اساس نگاه شاملو به عشق، کنش و واکنش مهر ومحبت انسانی در قالب دو قلب، از ضروریات و ملزومات زندگی بشری برشمرده می‌شود. وی علاوه بر پرداختن به دغدغه‌های انسان امروزی، تمام تلاش خویش را به‌کاربسته است تا ساحت انسانیت را از مرزهای ادیان و ملل و نژادها گذر دهد و گسترة دایرة جهان شمول انسانیت را بیش از پیش بگستراند.}, keywords_fa = {رمانتیسم,ادبیات معاصر,شعر نو,احمد شاملو}, url = {https://www.jmzf.ir/article_63694.html}, eprint = {https://www.jmzf.ir/article_63694_c4096a52a7e43756e5241fd046ff76aa.pdf} } @article { author = {Ghomlaghi, Fattaneh}, title = {Analytical comparison and aesthetic thought of Abu-Saeid Abu-Khayr on Attar and Mawlawi in Pir-e-Navazandeh story}, journal = {Motaleat-e-zaban-e-farsi}, volume = {1}, number = {1}, pages = {123-146}, year = {2018}, publisher = {Fattaneh ghomlaghi}, issn = {2645-3894}, eissn = {2645-3908}, doi = {4/jshd.2018.63716}, abstract = {Persian Literature possesses various magnificent masterpieces in terms of texts and poems that has always attracted researchers and critics’ attention. Furthermore, each of these masterpieces could be related with different subjects of artistic and scientific characteristics, etc. What is done in this article concerns with the magnificent Pir-e-Navazandeh story by Sheikh Abu-Saeid Abu-Khayr that has been admired by Sheikh Farid-ud-Din Attar Nishapuri and Mawlana Jalal ad-Din Mohammad Balkhi (Mawlawi). In this study, we have tried to analytically and descriptively consider the three following subjects based on intertextual analysis and subcontrariety: - Inspiration of the two mentioned poets from Abu-Saeid Abu-Khayr in terms of Lyric Literature in literary contexts. - Considering the structure of music as an artistic subject of the three majestic Iranian as wells as worldwide poets and mystics and finally, - A short description of story and its evolution in terms of visions and concepts with determining distinctions among the stories. In conclusion, we would state that there is not a significant language distinction among the stories and all the three poets have described and defined mystical beauties with extreme precision.}, keywords = {Aesthetics,Pir-e-Navazandeh,Music,Abu-Saeid,Attar,Mawlawi}, title_fa = {مقایسه تحلیلی تأثیر اندیشه زیبایی شناسی ابوسعید ابی الخیر بر عطار و مولوی در داستان پیر نوازنده}, abstract_fa = {ادبیات فارسی از نظر تنوع موضوعات دارای شاهکارهای شگفتی در حوزۀ نظم و نثر است که همواره مورد توجه پژوهشگران و منتقدان قرار گرفته است؛ به علاوه هر یک از این شاهکارها را می توان با دامنه های متفاوت هنری، علمی و ... نیز پیوند زد. مطالعه حاضر به کاوش در خصوص داستان زیبای پیر طنبورزنِ شیخ ابوسعید ابی الخیر می پردازد که مورد نظر شیخ فریدالدین عطار نیشابوری و مولانا جلال الدین محمد بلخی (مولوی) قرار گرفته و تلاش شده است با استفاده از روش توصیفی _ تحلیلی بر اساس تحلیل بینا متنی و ارتباط قیاسی به بررسی سه موضوع ذیل بپردازد: تأثیرپذیری دو شاعر متأخر از ابوسعید ابی الخیر در زیر شاخۀ ادب غنایی، در مقولۀ ادبیت متن توجه به نحوه ساختار موسیقی به عنوان دامنۀ هنریِ مورد نظرِ سه شاعر و عارف برجستۀ ایران و جهان و در نهایت بیان مختصر داستان و سیر تحول آن از دیدگاه صوری و معنایی با ارائۀ وجه تمایز و افتراق داستان ها. نتیجۀ پژوهش نشان می دهد که تمایز زبانی خاصی در داستان ها وجود ندارد و هر سه شاعر به بهترین وجهی دقایق و ظرایف عرفانی را بیان کرده اند.}, keywords_fa = {زیبایی شناسی,موسیقی,پیر نوازنده,ابوسعید,عطار,مولوی}, url = {https://www.jmzf.ir/article_63716.html}, eprint = {https://www.jmzf.ir/article_63716_04fd545d712bcc088d6ccac00a4046f2.pdf} }