@article { author = {Ebrahimzad, Hassan and Gholizadeh, Hossein}, title = {Philosophy Era in Hafez’s Time}, journal = {Motaleat-e-zaban-e-farsi}, volume = {3}, number = {6}, pages = {1-26}, year = {2020}, publisher = {Fattaneh ghomlaghi}, issn = {2645-3894}, eissn = {2645-3908}, doi = {4/jshd.2020.244864.1046}, abstract = {Investigating works of intellectuals and philosophers, one could understand their realization of “time” has been of two categories. Firstly, time that is ordinary, external, finite and historical, continuous and irreversible which is understandable regardless of human experience or existence. Secondly, human and internal time which is mystical and holy, stable and irreversible that human can experience from within themselves. In this study, we intended to briefly clarify Western intellectuals and philosophers’ perspectives regarding both concepts of time. We have also investigated Hafez poems and the results indicate that Hafez has benefitted from both concepts of time in his Divan with a poetic and mystic taste as well as philosophical precision. Since time has a specific position in mysticism and Hafez has undoubtedly been adroit in theoretical and practical mysticism, we have mentioned usage of time in Hafez’s poems from a mystic view point as well.     }, keywords = {philosophy,Ordinary Time,human time,Mystic Time,Hafez’s Poems}, title_fa = {زمان فلسفی در شعر حافظ}, abstract_fa = {با تأمّل در آثار حکما و اندیشمندان و فلاسفۀ شرق و غرب، می‌توان‌ فهمید که درک آن‌ها از «زمان» عمدتاً دو گونه بوده است: نخست زمان طبیعی و بیرونی، معدود و تاریخی، مستمر و برگشت‌ناپذیر که مستقل از وجود و تجربۀ انسان قابل فهم است؛ دیگر زمان انسانی و درونی، اساطیری و مقدّس، پایا و برگشت‌پذیر که انسان در درون خود آن را تجربه می‌کند. در این پژوهش، نگارندگان ضمن بیان مختصری از آراء حکما و صاحب‌نظران فلسفۀ غرب دربارۀ هر دو مفهوم زمان، اشعار حافظ را نیز بررسی کرده، در پایان به این نتیجه رسیده‌اند که حافظ هر دو معنای زمان را در دیوان خود با ذوق شعری و عرفانی و دقّت فلسفی مورد توجّه قرار داده و در لابه‌لای اشعار خود از آن بهره برده است. از آن‌جایی که زمان (وقت) در عرفان جایگاه ویژه‌ای دارد و بی تردید حافظ دستی در عرفان نظری و عملی داشته است، بر این اساس به زمان استفاده شده در اشعار حافظ از دیدگاه عرفا نیز اشاره شده است.}, keywords_fa = {فلسفه,زمان طبیعی,زمان انسانی,وقت عرفانی,شعرحافظ}, url = {https://www.jmzf.ir/article_121849.html}, eprint = {https://www.jmzf.ir/article_121849_687b341618218e5b153221ae823411c7.pdf} } @article { author = {Ehsani Estahbanati, Mohammad Amin}, title = {Poets’ Pessimism after 1953 Iranian Coup Based on Akhavan-Sales and Forough Farrokhzad’s Poems}, journal = {Motaleat-e-zaban-e-farsi}, volume = {3}, number = {6}, pages = {27-47}, year = {2020}, publisher = {Fattaneh ghomlaghi}, issn = {2645-3894}, eissn = {2645-3908}, doi = {4/jshd.2020.252496.1051}, abstract = {One of the most significant political and influential events in the last century of Iranian contemporary history was 1953 Iranian Coup. The other two in this century were Persian Constitutional Revolution and Iranian Islamic Revolution. The core of the issue in this study is Iranian cultural elites and intellectuals’ perspective towards this glorious event and its reflection in their works. The approach in this study is descriptive-analytical and the selected poets are Mehdi Akhavan-Sales and Forough Farrokhzad. The results show that the reflection of this event in aforementioned poets’ work mostly concern contents such as: lack of unity or sympathy among people, foreigners’ interference in political and cultural affairs, opposition to the suffocated and insecure atmosphere of the society, hopelessness, failure and doubt, futility in character and description of the bleak situation of the society. These issues indicates the reflection of the coup in their poems.     }, keywords = {Mehdi Akhavan-Sales,Forough Farrokhzad,hopelessness and Pessimism,1953 Iranian Coup}, title_fa = {بدبینی شاعران بعد از کودتای 28 مرداد، بر اساس شعر اخوان ثالث و فروغ فرّخ‌زاد}, abstract_fa = {بدون تردید یکی از سه حادثۀ مهمّ سیاسی و تأثیرگذارِ یک­صد سال اخیر تاریخ معاصر ایران، کودتای 28 مرداد سال 1332 است. انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی، دو حادثۀ دیگر این قرن به‌شمار می‌روند. مسألۀ اصلی این پژوهش، نحوۀ برخورد فرهیختگان و نخبگان فرهنگی ایران از جمله شاعران با این حادثۀ بزرگ و شیوۀ انعکاس آن در آثارشان است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است و شعرای منتخب، مهدی اخوان ثالث و فروغ فرّخ‌زاد هستند. نتیجۀ بررسی‌ها نشان می‌دهد که انعکاس این رویداد در اشعار شاعران مذکور بیشتر در حوزۀ درو‌ن‌‌مایه‌هایی مانند: عدم اتّحاد و همدلی در میان آدم‌ها، دخالت بیگانگان در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اعتراض به جوّ اختناق‌زده و ناامن جامعه، روحیۀ یأس و ناامیدی، شکست و تردید و پوچی در شخصیّت‌ها و توصیف فضای استبدادی و تیرۀ جامعه است که این موضوع، بازتاب کودتا را در اشعارشان نشان می‌دهد.}, keywords_fa = {مهدی اخوان ثالث,فروغ فرّخ‌زاد,یأس و بدبینی,شعر معاصر ایران,کودتای 28 مرداد}, url = {https://www.jmzf.ir/article_121847.html}, eprint = {https://www.jmzf.ir/article_121847_88a93c258581945298b38536009623dd.pdf} } @article { author = {Emami, Fatemeh}, title = {Sohrevardi’s Simurgh and indication-Unstable Semantics}, journal = {Motaleat-e-zaban-e-farsi}, volume = {3}, number = {6}, pages = {49-64}, year = {2020}, publisher = {Fattaneh ghomlaghi}, issn = {2645-3894}, eissn = {2645-3908}, doi = {4/jshd.2021.121856}, abstract = {Sohrevardi’s “Simurgh-become hoopoe” passes by meandrous physical lingual paths and creates new concepts under their influence. In the discussion of “Simurgh-become hoopoe” by Sohrevardi, we are encountered with a type of indication that not only appears in the status of a bird, but also emerges in other status as well. Investigating this, we enter the realm of structural lingual substitution. In this study, the researcher has tried to investigate conversational and cultural functions with an analytical-descriptive approach in order to pass from a physical-action status to a symbolic tranxendental one and to delineate indication-semantics characteristics in the story of “The Calling of the Simurgh” by Sohrevardi. “Hoopoe” as a substitutional order in Sohrevardi’s discussion, is gradually forgotten as a bird and is altered to a meaningful indication through the impact of conceptual transformation: in fact, “hoopoe” is everything besides being “hoopoe”. Such transformation that leads to an alteration from appearance to multi-conceptual and tranxendental type in language is called evolutionary path of indication.      }, keywords = {Sohrevardi,The Calling of the Simurgh,Hoopoe,Simurgh,Indication of Unstable Semantics}, title_fa = {سیمرغ سهروردی و نشانه-معنا شناسی سیّال}, abstract_fa = {«هدهد سیمرغ شده» سهروردی، برای نشانه­شدن از مسیر پر پیچ و خم دال‌های زبان می‌گذرد و زیر تأثیر آن‌ها مدلول‌های جدیدی می‌آفریند. در گفتمانی که سهروردی از «هدهد سیمرغ شده» به دست می‌دهد، ما با گونه‌ای نشانه‌ای روبه‌رو هستیم که نه در جایگاه پرنده، که در جایگاه‌های متعدّد دیگری، بروز می‌کند که بررسی آن ما را به حوزۀ ساختار جانشینی زبانی وارد می‌کند. نگارنده در این مقاله، در پی آن است تا با روش تحلیلی-توصیفی به کارکردهای گفتمانی و فرهنگی، گذر از فضایی فیزیکی- کنشی به فضایی نمادین و استعلایی و تبیین ویژگی‌های نشانه-معنا شناسی داستان «صفیر سیمرغ» از سهروردی بپردازد. «هدهد» در نظام جانشینی به کار گرفته شده در گفتمان سهروردی، بر اثر تأثیر نوسانات مدلولی، آرام آرام از عنوان پرنده یا مرغ، فراموش شده، به نشانه‌ای معنادار تبدیل می‌شود؛ در حقیقت، «هدهد» در کنار «هدهد» بودن، همه چیز هست. چنین عملیاتی را که امکانِ گذر از گونه‌ای دالی به گونه‌ای مدلولی متکثّر و استعلایی را فراهم می‌سازد، سیر تکاملی نشانه در زبان می‌نامیم.}, keywords_fa = {سهروردی,صفیر سیمرغ,هدهد,سیمرغ,نشانۀ معناشناسی سیّال}, url = {https://www.jmzf.ir/article_121856.html}, eprint = {https://www.jmzf.ir/article_121856_4b77b67b8c0f031d0de763f1fbe8c208.pdf} } @article { author = {Oladigadikolaei, Afsane and Parsaei, Hossein}, title = {The Analysis of Nonverbal Communications in Nizami’s Layla and Majnun}, journal = {Motaleat-e-zaban-e-farsi}, volume = {3}, number = {6}, pages = {65-86}, year = {2020}, publisher = {Fattaneh ghomlaghi}, issn = {2645-3894}, eissn = {2645-3908}, doi = {4/jshd.2020.246284.1045}, abstract = {Body movements, manners, type of walking, face expressions, eye contact, type of standing, hand movements and physiological alterations as well as type of clothing are all considered as communication ways with others. These actions and nonverbal behavior of language convey the most complex human concepts to others. In this study, the researcher has investigated nonverbal communications of Layla and Majnun Poems regarding interdisciplinary and communication science to exhibit the poet’s attempts in conveying his message through nonverbal communications. Nizami has established a dramatic background via nonverbal functions of sign language as well as object and action language that are discussed in the present study. The results show that among these communication processes, “organ movement” and “eye contact” have had a significant role in conveying messages and concepts successfully.}, keywords = {nonverbal communications,Lyrical Literature,Body Language,Lingual Functions,Layla and Majnun Poem}, title_fa = {تحلیل ارتباطات غیرکلامی در منظومۀ لیلی و مجنون نظامی}, abstract_fa = {حرکات بدن، خلق وخوی، ظاهر، نوع راه رفتن، حرکات چهره، تماس چشمی، نوع ایستادن، حرکات دست‌ها و تغییرات فیزیولوژی و نوع پوشش، همه به نوعی راهی برای ارتباط با سایرین است. این کنش‌ها و رفتارهای غیرکلامی زبان، پیچیده‌ترین مفاهیم انسانی را به دیگران منتقل می‌کند. در این مقاله نگارنده با پژوهشی درعلوم ارتباطات و بین رشته‌ای، ارتباطات غیرکلامی منظومۀ لیلی و مجنون  را بررسی نموده و تلاش شده پیام‌هایی را که شاعر کوشیده است از طریق ارتباطات غیرکلامی به خواننده منتقل کند، آشکار نماید. نظامی با استفاده از کارکردهای غیرکلامی زبان علامات، زبان عمل و  زبان اشیاء در این منظومه فضای دراماتیک ایجاد کرده است که در این مقاله به تحلیل این کارکردها پرداخته می‌شود. نتیجۀ بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان این فرایندهای ارتباطی، «حرکات و اشارات اندام» و «ارتباطات چشمی»، نقش به‌سزایی در جریان انتقال مفاهیم و پیام‌ها ایفا می‌کنند}, keywords_fa = {ارتباطات غیرکلامی,ادبیّات غنایی,زبان بدن,کارکردهای زبانی,منظومۀ لیلی ومجنون. }, url = {https://www.jmzf.ir/article_121852.html}, eprint = {https://www.jmzf.ir/article_121852_103bdbce0096b66b9879c68eb720de40.pdf} } @article { author = {oladi, khadijeh and Forsati Joybari, Reza and Mansoorian, Hosein}, title = {A Comparative Study on Stories of “Siyavash” and “Othello”}, journal = {Motaleat-e-zaban-e-farsi}, volume = {3}, number = {6}, pages = {87-104}, year = {2020}, publisher = {Fattaneh ghomlaghi}, issn = {2645-3894}, eissn = {2645-3908}, doi = {4/jshd.2020.251497.1050}, abstract = {Our different perspectives towards the world increases the necessity to investigating literary works in order to know humanity and recognize cultural–literary bonds among all nations. One of the ways to affect these issues is through comparative literature. Ferdowsi and Shakespeare are considered as literature heroes among their own nations as well as other nations in the world. They have created unique masterpieces to the West and East’s views. Although Siyavash’s story does not seem a tragedy like Othello in the beginning, investigating it shows tragedy characteristics that need to be studied upon. The present study aims to investigate the theme Siyavash from Shahnameh-e-Ferdowsi and Shakespeare’s Othello via an analytical-comparative approach. In addition to analyzing the stories and the themes, their similarities and differences were revealed. The results show that both of these poets have established a foundation of their stories based on moral values. Similarities between the two are more than the differences and the common factor causing the events was “envy”. Moreover, the results reveal that the hero’s battle reflects humane characteristics such as honesty and affection more than anything else. Nevertheless, the main difference is that the characters do not precisely resemble their double ganger in other tragedies; in a sense Siyavash is similar to Desdemona’s in terms of moral state and occasionally resembles Othello’s characters.}, keywords = {Tragedy,Siyavash,Othello,character,morality,envy}, title_fa = {جستاری تطبیقی بر داستان‌های «سیاوش» و «اتللو»}, abstract_fa = {تفاوت نگاه انسان‌ها به جهان، ضرورت مطالعه در آثار ادبی را دو چندان می‌کند تا از این رهگذر شناخت انسان و پیوندهای ادبی- فرهنگی ملل میسّر شود. ادبیّات تطبیقی راهی علمی برای این شناخت و تأثیرگذاری است. فردوسی و شکسپیر ستارگان ادبیّات سرزمین خویش و جهان هستند که در خاستگاه اندیشۀ شرق و غرب آثار بی‌نظیری خلق کرده‌اند. اگرچه در بدو امر، داستان سیاوش، روایتی تراژیک همچون اتللو به‌نظر نمی‌رسد، لکن، بررسی اثر، انطباق آن با ویژگی‌های تراژدی را نشان می‌دهد که نوشتاری دیگر می‌طلبد. هدف مقالۀ حاضر که با روش تطبیقی-تحلیلی انجام یافته، بررسی درون‌مایۀ­ داستان سیاوش از شاهنامۀ فردوسی و اتللو نوشتۀ شکسپیر است که ضمن بررسی مضامین دو اثر و واکاوی داستان‌ها، وجوه مشترک و بعضاً متفاوت آن‌ها آشکار گردید. یافته‌های تحقیق مبیّن این مطلب است که دو شاعر اساس داستان‌های خود را بر توصیف ویژگی‌های اخلاقی بنا نهاده‌اند. در این دو اثر وجود شباهت‌ها بیش از تفاوت‌هاست و «حسادت» عامل مشترک وقوع حوادث بوده است. همچنین نتایج حاصله نشان­دهندۀ این نکتۀ مشترک در هر دو تراژدی است که جدال قهرمان و سرنوشت بیش از هر چیز عرصۀ تجلّی خصایصی انسانی، نظیر صداقت و عاطفه است. با این­حال تفاوتی مهم که در این قرائت دریافت گردیده حاکی از آن است که شخصیّت­های دو داستان انطباق دقیق با همزاد مشخّص خود در تراژدی دیگر ندارند؛ به‌گونه‌ای که شخصیّت سیاوش از برخی جهات منطبق با ویژگی­های اخلاقی دِزدمونا و گاهی یادآور ویژگی­های اتللوست. }, keywords_fa = {تراژدی,سیاوش,اتللو,شخصیّت,اخلاق,حسادت}, url = {https://www.jmzf.ir/article_121846.html}, eprint = {https://www.jmzf.ir/article_121846_1e132bdbd594d7acd38c148832c958c9.pdf} } @article { author = {Bayazidi, Ghader and Toloeiazar, Abdollah}, title = {A study on Lingual Characteristics of Fereidoon Tavallali’s Odes}, journal = {Motaleat-e-zaban-e-farsi}, volume = {3}, number = {6}, pages = {105-122}, year = {2020}, publisher = {Fattaneh ghomlaghi}, issn = {2645-3894}, eissn = {2645-3908}, doi = {4/jshd.2020.241718.1047}, abstract = {< p >Fereidoon Tavallali is considered as a pioneer in modern Persian poetry and an influential figure in contemporary Persian poetry. In addition to a taste in modern poetry, he has said several magnificent odes in classic poetic forms. His odes are barely twenty five in numbers and they describe nature, praise and worship as well as socio political issues, etc. The population in this study is his odes collection mainly published in “Bazgasht”. This study aims to investigate and recognize Fereidoon Tavallali’s most noticeable lingual characteristics in his odes collections regarding lexical meaning, combinations, syntax, prefixed verbs, and semantic archaism, etc. The methodology was library research with an analytical-descriptive approach to illustrate Tavallali’s lingual elements in his odes. The results show that Tavallali’s language is generally plain, fluent and sophisticated. He has exploited modern and new combinations (heater and dollar currency) along with archaic ones (howdah and tribute) and has made use of colloquial words as well as linear-structured sentences in his odes collections to enrich Persian language and granted a wider range of semantics to its words.}, keywords = {Lingual Characteristics,odes,poem,Fereidoon Tavallali,Modern Combinations,archaism}, title_fa = {بررسی مختصاتِ زبانیِ قصایدِ فریدون توللی}, abstract_fa = {< p class="a" dir="RTL">فریدون توللی از پیشگامان شعر نو فارسی و از زمرۀ شاعران تأثیرگذار معاصر ایران به‌شمار می‌رود که علاوه بر طبع‌آزمایی در قالب‌های نوین، چندین قطعه شعر زیبا و دل‌نشین در قالب‌های کهن از جمله قصیده نیز از وی به جای مانده است. تعداد قصاید او اندک و کمتر از بیست و پنج قصیده است که مضامین گوناگونی از قبیل وصف طبیعت، مدح و ستایش، مسائل سیاسی و اجتماعی و... را شامل می‌شود. جامعۀ آماری این تحقیق را مجموعه قصاید او که اغلب در مجموعۀ «بازگشت» به چاپ رسیده، تشکیل می‌دهد. هدف از این پژوهش، بررسی و شناخت شاخص‌ترین ویژگی‌های زبانی فریدون توللی در مجموعه قصاید وی از منظر واژگان، ترکیبات، نحو جملات، افعال پیشوندی، باستان‌گرایی لغوی و نحوی و...  با روش توصیفی – تحلیلی و مطالعۀ کتابخانه‌ای است تا از این طریق بتوان سیمای عناصر زبانی حاکم بر قصاید توللی را ترسیم نمود. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که زبان شعری توللی در مجموع ساده، سلیس و پخته است. وی با ساختن ترکیبات بدیع و جدید، به‌کار بردن واژگان امروزین (بخاری و ارز دلاری) در کنار واژگان کهن (هودج و خراج)، استفاده از کلمات عامیانه، کاربرد جملاتی که دارای ساختار نحوی خطی و مستقیم هستند و موارد متعدّد دیگر در مجموعه قصاید، دایره و شمول لفظی و معنایی واژگان زبان فارسی را  غنی‌تر و پربارتر کرده است.}, keywords_fa = {مختصات زبانی,قصاید,شعر,فریدون توللی,ترکیبات بدیع,باستان‌گرایی}, url = {https://www.jmzf.ir/article_121844.html}, eprint = {https://www.jmzf.ir/article_121844_bdf381df987134077e6fbb35afa38596.pdf} } @article { author = {Temizel, Ali}, title = {Peace and Friendship in Mowlana’s Perspective}, journal = {Motaleat-e-zaban-e-farsi}, volume = {3}, number = {6}, pages = {123-134}, year = {2020}, publisher = {Fattaneh ghomlaghi}, issn = {2645-3894}, eissn = {2645-3908}, doi = {4/jshd.2021.121845}, abstract = {Peace, friendship and reconciliation have been of the most used words since the dawn of human civilization. They are mentioned in heavenly books such as: Holy Quran, Bible and The Torah as well as in mystical, philosophical, scholarly and literary books on numerous occasions. These concepts are well placed in mystics, scholars, intellectuals, scientists and poet’s thoughts. In mystical literature, mystics have emphasized definition of peace, friendship and reconciliation and have frequently called people upon peace and friendship in their mystical prose. Maulana Jalaluddin Rumi is considered as one of the most important and most well-known mystics of 13the century A.D who has disseminated the enlightenment of mysticism, reconciliation and friendship through his grandeur writings as well as valuable mystic thoughts all over the world. He simulates human existence to a reed that has been separated from his source and has complained about this separation. Therefore, humans need to free themselves form mundane limits and go back to their source. Such humans would be innocuous and peace-seeking individuals in their entire lives. Regarding this issue, the writer has tried to investigate Mowlana’s thoughts and perspectives concerning peace and friendship in this study. }, keywords = {Mowlana,mysticism,Peace,reconciliation,Friendship}, title_fa = {صلح و دوستی از دیدگاه مولانا}, abstract_fa = {واژه‌های صلح، دوستی و آشتی از آغاز تاریخ بشر تا کنون جزء پرکاربردترین واژگان به شمار آمده‌اند؛ چنان‌که درکتاب‌های آسمانی مانند قرآن مجید، انجیل، تورات و کتاب‌های عرفانی، فلسفی، حکمی و ادبی نیز به فراوانی از آن یاد شده و در اندیشه‌های عارفان، ادیبان، حکیمان، شاعران و عالمان گوناگون جا گرفته است. در ادبیّات عرفانی نیز، عارفان  به وصف کردن واژه‌های صلح و آشتی و دوستی اهمّیّت زیادی داده و در متون عرفانی خود، مکرّر انسان­ها را به صلح و دوستی دعوت کرده­اند. مولانا جلاالدین رومی یکی از این مهم­ترین و معروف‌ترین عارفان قرن سیزدهم میلادی می‌باشد که با آثار گران‌بها و افکار ارزشمند عرفانی خود در همۀ جهان نور عرفانی، آشتی، و دوستی را پراکنده است. مولانا در آغاز مثنوی، وجود انسان را به نی‌ای مانند کرده که از نیستان و اصل خود جدا افتاده و به سبب این جدایی، فریاد شکایت سرداده است. پس انسان باید تلاش کند تا از قید و بندهای دنیایی ببُرد و سرانجام به اصل خود بازگردد. چنین انسانی در طول زندگی خود فردی بی‌آزار و صلح‌جو خواهد بود. با توجّه به این نکته،  نگارنده در این مقاله سعی کرده است نظر و اندیشه­های مولانا  را در سروده­هایش دربارۀ صلح و دوستی بررسی کند.}, keywords_fa = {مولانا,عرفان,صلح,آشتی,دوستی}, url = {https://www.jmzf.ir/article_121845.html}, eprint = {https://www.jmzf.ir/article_121845_8e5e75c6465a89cc6e5291e0bf07f771.pdf} } @article { author = {Heidari, Mahboobeh and Heydari, Shiva}, title = {Eco-Friendly Criticism in Folktales}, journal = {Motaleat-e-zaban-e-farsi}, volume = {3}, number = {6}, pages = {135-159}, year = {2020}, publisher = {Fattaneh ghomlaghi}, issn = {2645-3894}, eissn = {2645-3908}, doi = {4/jshd.2020.258118.1054}, abstract = {Eco-friendly criticism is considered as a new approach in literary criticism and a response to environmental crises in recent decades. It is believed that attributing exclusive importance to humans has damaged their relations with the environment and humans ought not to be supposed as the apex of the universe; in fact, human is a part of nature not separated from nor dominant over it. One of the main methods of eco-friendly criticism in reaching this aim is encouraging human kind to return to mythology eras; where humans were affable and companions of nature. The reflection of those eras –that they are inhabitants of myth- are found in tales as well. We have selected forty tales in this article and studied them based on eco-friendly criticism. This is a theoretical study and has been done through library research. The role of nature in elements such as: place, content and message, topic and theme and especially characters is more significant. Human relation with nature is indeed close and amiable in these tales. Human and nature are beside one another in these tales.   }, keywords = {Eco-Friendly Criticism,nature,The environment,folktales,Story Elements}, title_fa = {نقد بوم‌گرایانۀ قصّه‌های عامیانه}, abstract_fa = {نقد بوم‌گرایانه رویکردی تازه در عرصۀ نقد ادبی و پاسخی به بحران‌های زیست‌محیطی ایجادشده در دهه‌های اخیر است. باور بر این است که اهمیّت انحصاری به انسان، به رابطۀ او با طبیعت آسیب رسانده و نباید انسان را در رأس هستی بدانیم؛ درواقع انسان بخشی از طبیعت است نه جدا و مسلّط بر آن. یکی از روش‌های اصلی نقد بوم‌گرا در رسیدن به این هدف، ترغیب بشر به بازگشت به دوران اسطوره‌هاست؛ دورانی که انسان با طبیعت دوست و هم‌زیست بوده است. تجلّی آن دوران را می‌توان در قصّه‌ها نیز -که میراث‌دار اساطیر هستند- مشاهده کرد. در این مقاله چهل قصّۀ عامیانه انتخاب شده و بر مبنای نقد بوم‌گرا، مورد بررسی قرار گرفته‌است. این پژوهش نظری و به روش کتابخانه‌ای انجام شده است. نقش طبیعت در بعضی از عناصر از جمله مکان، درون‌مایه و پیام، موضوع، بن‌مایه و به‌خصوص شخصیّت‌ها برجسته‌تر است. رابطۀ انسان و طبیعت در این قصّه‌ها بسیار نزدیک و دوستانه است. در قصّه‌ها انسان و طبیعت در کنار یکدیگر هستند.}, keywords_fa = {نقد بوم‌گرا,طبیعت,محیط زیست,قصّه‌های عامیانه,عناصر داستان}, url = {https://www.jmzf.ir/article_121848.html}, eprint = {https://www.jmzf.ir/article_121848_b93c8520ac6d200ad07ed019f87510ff.pdf} } @article { author = {sepehri, Rogieh and Modarresi, Fatemeh}, title = {Intuitive Cognition in Molana’s Perspective}, journal = {Motaleat-e-zaban-e-farsi}, volume = {3}, number = {6}, pages = {161-188}, year = {2020}, publisher = {Fattaneh ghomlaghi}, issn = {2645-3894}, eissn = {2645-3908}, doi = {4/jshd.2020.241104.1043}, abstract = {From mystics’ viewpoint, the most sophisticated path to know God is through intuitive cognition. Achieving this type of cognition is not conceivable through theoretical thoughts but through witnessing realities, passing phases and stages, leave mundane life and to nurture yourself. Even though this is an arduous path and belongs to pure individuals, it is the nearest feasible path from a rationalistic perspective. In the present study, we intend to express Molana’s view regarding this issue with an analytical-descriptive approach. The results show that Molavi similar to other mystics, recognizes phases and stages in cognition. He believes intuitive cognition is the most credible knowledge in which mystics -without any intermediaries- know God through their own heartfelt cognition. He considers heartfelt knowledge and then sensory knowledge in lower stages and recognizes their credibility for people who are not able to reach upper stages. In Molana’s mind, heart is considered as the instrument for intuitive cognition. He argues that a heart which reflects God Almighty belongs to the purest of mankind that is the prophets and their true disciples. True monotheism exists in intuitive insight and this type of knowledge of God is dependent on reasoning, inwardness and façade.}, keywords = {Reasoning,Heart,intuition,cognition,Molavi}, title_fa = {معرفت شهودی از نظر مولانا}, abstract_fa = {از نظر عرفا کامل­ترین راه شناخت حق­تعالی، معرفت شهودی است. این نوع معرفت نه از راه تفکّر نظری بلکه با مشاهدۀ حقایق و طیّ منازل و مقامات و ترک تعلّقات دنیوی­ و تهذیب نفس به‌دست می­آید. این راه اگرچه راهی دشوار و سخت و خاصّ برخی انسان­های مخلص است، امّا نسبت به­روش برهانی و عقلی نزدیک‌ترین راه به هدف است. در این پژوهش برآنیم تا نظر مولانا را در مورد این مقوله به روش تحلیلی–توصیفی بیان داریم. برآیند تحقیق حاکی از آن است که مولوی نیز چون دیگر عرفا، قائل به مراتب در معرفت و شناخت است و شناخت شهودی را معتبرترین شناخت می­داند که در آن سالک بدون هیچ واسطه­ای خدا را به شهود قلبی خود می‌شناسد. وی شناخت عقلی و سپس حسّی را در مراتب بعدی می­داند و آن‌ها را برای کسانی‌که به شناخت مراتب بالاتر دسترسی ندارند، معتبر و مجاز می­داند. از دیدگاه مولانا، ابزار و وسیلۀ معرفت شهودی، دل است. از نظر وی دلی که منظر و مظهر حضرت سبحان است، دل انسان کامل یا به تعبیری دل اولیا و انبیا است و توحید حقیقی، دیدار شهودی است و این نوع معرفت نسبت به خداشناسی که مبتنی بر استدلال و آفاق و انفس است، رجحان و برتری دارد}, keywords_fa = {استدلال,دل,شهود,معرفت,مولوی}, url = {https://www.jmzf.ir/article_121851.html}, eprint = {https://www.jmzf.ir/article_121851_f3a850ed2211e4538d04d667d2caafad.pdf} } @article { author = {sadeghi, masoumeh}, title = {Nostalgia Analysis in Forough Farrokhzad’s Poems}, journal = {Motaleat-e-zaban-e-farsi}, volume = {3}, number = {6}, pages = {189-204}, year = {2020}, publisher = {Fattaneh ghomlaghi}, issn = {2645-3894}, eissn = {2645-3908}, doi = {4/jshd.2021.121855}, abstract = {Nostalgia is referred to sorrow along with regret whenever one is thinking about an era or an event in the past; in other words, nostalgia is regret and ennui regarding good old days and ardor to go back to those times. This term has been borrowed form psychology and has rooted in human subconscious. Nostalgia is one of the most noticeable subjects in contemporary Persian poems. Forough Farrokhzad is one of the poets whose poems have reflected past regrets and reminiscence. This study aims to investigate the motives of regret and sorrow for the past in her poems through a descriptive-analytical approach. The results show that nostalgic contents such as loneliness sorrow, childhood, beloved, death, and utopia have significant presence in Forough’s poems.    }, keywords = {Nostalgia,Loneliness,contemporary poems,Forough Farrokhzad}, title_fa = {بررسی و تحلیل نوستالژی در اشعار فروغ فرّخ‌زاد}, abstract_fa = {«نوستالژی» در اصطلاح به احساس غم همراه با حسرت هنگامی که فرد به دوره یا اتّفاقی در گذشته می اندیشد، گفته می­شود؛ به عبارت دیگر نوستالژی حسرت و دلتنگی نسبت به ایّام خوش گذشته و اشتیاق بازگشت به آن روزگاران است. این اصطلاح از علم روان­شناسی وارد ادبیّات شده و ریشه در ضمیر ناخودآگاه انسان دارد. نوستالژی یکی از موضوع­های مهم شعر معاصر است. فروغ فرّخ‌زاد از جمله شاعرانی است که حسرت گذشته­های خوش از دست رفته و یادکرد آن­ها در اشعارش بسامد فراوانی دارد. این پژوهش بر آن است تا به شیوۀ توصیفی- تحلیلی به بررسی عوامل ایجاد غربت و حسرت بر گذشته در شعر این شاعر معاصر بپردازد. یافته­ها نشان از آن دارد که مضامین نوستالژیکی همچون غم غربت، کودکی، معشوق، مرگ و آرمان­شهر در سروده­های فروغ نمود بیشتری یافته است.}, keywords_fa = {نوستالژی,غم غربت,شعر معاصر,فروغ فرّخ‌زاد}, url = {https://www.jmzf.ir/article_121855.html}, eprint = {https://www.jmzf.ir/article_121855_8f1a917143ca9f76ecf1900f90e6f322.pdf} } @article { author = {Ghomlaghi, fattaneh and Salamat Bavil, Latifeh}, title = {Aesthetics of Figures of Speech in John Milton’s Paradise Lost and Divan-e Rudaki e Samarqandi}, journal = {Motaleat-e-zaban-e-farsi}, volume = {3}, number = {6}, pages = {205-227}, year = {2020}, publisher = {Fattaneh ghomlaghi}, issn = {2645-3894}, eissn = {2645-3908}, doi = {4/jshd.2021.121850}, abstract = {In this study we have tried to recognize the relationship between art and literature through analyzing one of the constituent elements of aesthetics which is figures of speech. Studying figures of speech as embellishment of speech, increases the beauty and clearness of the meaning and affects meaningfulness in John Milton’s Paradise Lost and Divan-e Rudaki Samarghandi. It also considers aesthetics as a branch of philosophy which is reflective of sensory communication in these works with the audience and the extent of enjoyment that they are entertained with. This study is done with a descriptive-analytical approach and it investigates John Milton’s Paradise Lost and Divan-e Rudaki Samarghandi. The study indicates samples of figures of speech in these works and represents that both of the poets have not only consciously utilized figurative tools but also the extent and how to utilize these figures in terms of forming the discourse as well as imposition of meaningfulness are vividly shown.}, keywords = {Paradise Lost,Divan-e Rudaki,art,Aesthetics,figures of speech}, title_fa = {زیبایی‌شناسی آرایه‌های ادبی در بهشت گمشدۀ جان میلتون و دیوان رودکی سمرقندی}, abstract_fa = {هدف از تحقیق حاضر، بازشناسی پیوند میان هنر و ادبیّات با واکاوی در یکی از عناصر سازندۀ زیبایی‌شناسی؛ یعنی آرایه‌های ادبی است تا بتواند از این رهگذر از یک سو با بررسی آرایه‌های ادبی که بر آرایش سخن، زیبایی کلام و رسایی معانی می‌افزایند، تأثیر این فرایند مذکور را در ارتقای سطح معانی در دو اثر بهشت‌گمشدۀ جان میلتون و دیوان رودکی سمرقندی دریابد و از سوی دیگر زیبایی‌شناسی را به‌عنوان شاخه‌ای از فلسفه که منعکس­کنندۀ ارتباط حسّی اثر با مخاطب و میزان لذّتی است که خواننده از اثر می‌برد، نشان دهد. پژوهش پیش روی با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با بررسی بهشت‌گمشدۀ جان میلتون و دیوان رودکی به تحلیل نمونه‌هایی از آرایه‌های ادبی به کار گرفته شده در این دو اثر پرداخته است. این تحلیل نشان می­دهد که هر دو شاعر در کاربرد ابزارهای بلاغی نه تنها آگاهانه عمل کرده‌اند، بلکه نحوۀ استفاده و میزان کاربرد این آرایه‌ها در راستای فرم‌دهی به متن و القاء معانی مورد هدفشان قرار دارد.}, keywords_fa = {بهشت‌گمشده,دیوان رودکی,هنر,زیبایی‌شناسی,آرایه‌های ادبی.  }, url = {https://www.jmzf.ir/article_121850.html}, eprint = {https://www.jmzf.ir/article_121850_b820340847eecf5ff09148d3e8b00870.pdf} } @article { author = {noroozali, zeynab and khiali khatibi, Ahmad and Halabi, Ali Asghar}, title = {Quad Elements and Symbolic Language in Divan-e Astarabadi and Saghinameh Torshizi}, journal = {Motaleat-e-zaban-e-farsi}, volume = {3}, number = {6}, pages = {229-253}, year = {2020}, publisher = {Fattaneh ghomlaghi}, issn = {2645-3894}, eissn = {2645-3908}, doi = {4/jshd.2020.249952.1048}, abstract = {The present study is an attempt to find symbolism in Divan-e Astarabadi and Saghinameh-e Torshizi. Symbolism is in fact the expression of different notions and concepts that we are not aware of. Since symbolism expresses human’s specific mental states, we could realize the poet’s mental state and ideologies through analyzing and interpreting it. There has not been sufficient research on Saghinameh-e Zohoori Torshizi and Divan-e Nizam oddin Astarabadi so far; thus many of their valuable concepts are not revealed. Therefore, this research can contribute to interpretations of the verses via symbolism analysis in these two poems. In this study, we have investigated symbolism in Divan-e Astarabadi and Saghinameh Zohoori Torshizi with a comparative approach and intend to reply to several inquiries. After derivation of the symbols in both of these Divans, The results show that Nizamoddin Astarabadi has had a precise and sophisticated knowledge on symbolism and has exploited archaic-patterned ideologies via imagination in his Divane in a specific way. However, Torshizi has not benefitted from archaic settings in his work. This study has been done with a theoretical approach and library research and it is a kind of content analysis investigation.}, keywords = {comparative literature,Symbolism,Divan-e Astarabadi,Saghinameh Torshizi}, title_fa = {حضور عناصر چهارگانه و زبان نمادین در سعادت‌نامة استرآبادی و ساقی‌نامة ترشیزی}, abstract_fa = {نوشتار حاضر کوششی در جهت یافتن برخی از نمادها در دیوان سعادت‌نامة استرآبادی و ساقی‌نامة ترشیزی است. نمادها ‌در حقیقت مبیّن اشکال و مفاهیمی هستند که ما نمی‌شناسیم و از آن‌جا که نمادها بیانگر حالات روانی خاصّی از انسان­ها هستند، می‌توان با تأویل و تفسیر آن‌ها در اشعار، به ویژگی‌های خاصّ روانی و جهان‌بینی شاعران دست یافت. ساقی‌نامة ظهوری ترشیزی و سعادت‌نامة نظام‌الدّین استرآبادی از جمله آثاری هستند که تحقیقات کافی در مورد آن‌ها صورت نگرفته و بسیاری از زوایای ارزشمند آن‌ها پنهان مانده است؛ بنابراین با استخراج نمادها در این دو اثر، می‌توان کمک شایانی به تفسیر ابیات کرد. این مقاله با هدف بررسی تطبیقی برخی نمادها در سعادت‌نامة نظام‌الدّین استرآبادی و ساقی‌نامة ظهوری ترشیزی مورد ارزیابی قرار گرفته است و بر آن است که به سؤال‌های مطرح شده پاسخ دهد. پس از استخراج این نمادها در هر دو دیوان، این نتیجه به‌دست آمد که نظام‌الدّین استرآبادی شناخت عمیق و دقیقی از نمادها داشته و انگاره‌های کهن‌الگویی را با استفاده از عنصرخیال در سعادت‌نامة خود به‌طور ویژه‌ای به‌کار برده است. این در حالی است که ترشیزی، از موقعیّت‌های کهن‌الگویی در اثرش بهره نبرده است. این پژوهش به شیوة نظری و به روش کتابخانه‌ای و از نوع تحلیل محتوا است.}, keywords_fa = {ادبیّات تطبیقی,نماد,سعادت‌نامة استرآبادی,ساقی‌نامة ترشیزی}, url = {https://www.jmzf.ir/article_121853.html}, eprint = {https://www.jmzf.ir/article_121853_92c7caeac40fe9004d34cb006a9bc4cb.pdf} } @article { author = {Yousefi, fattaneh and Monshizadeh, Mojtaba and Zahedi, Frarh}, title = {Verb Investigation and Etymology in the Inscription of Shapur 1}, journal = {Motaleat-e-zaban-e-farsi}, volume = {3}, number = {6}, pages = {255-273}, year = {2020}, publisher = {Fattaneh ghomlaghi}, issn = {2645-3894}, eissn = {2645-3908}, doi = {4/jshd.2021.121854}, abstract = {In this study, we have investigated etymology of verb structure in inscriptions with a descriptive-analytical approach in order to study verb structure and grammar and their position in the sentence referring to the inscription. Regarding data collection, we have used library research and have presented grammar of the verbs through taking notes. In order to optimize studying etymology and correct translation of the words, we have adopted ancient eras so as to describe essential points. Verbs are specified and the tenses are analyzed. Studying the verbs and its etymology is the most important in terms of data collection. We have intended to study similarities and differences between verbs and its evolution since ancient era to middle-era Persian and Askani Pahlavi in the inscription of Shapur 1 Cube of Zoroaster. In this article, verbs in the inscription of Shapur 1 in Cube of Zoroaster as well as its grammar is addressed. The results show that verb in ancient Persian language through to middle Persian has experienced alterations. During these alterations, from ancient Persian to middle Persian and Askani Pahlavi, perfect present systems, past and future and initiative, wish and intensifications are all disappeared. The only system known as present tense has evolved and gained popularity.      }, keywords = {Verb Root,Verb structure,Pahlavi Inscription,Sassanid Inscription}, title_fa = {بررسی و ریشه‌شناسی افعال در کتیبۀ شاپور یکم}, abstract_fa = {این پژوهش به بررسی و ریشه‌شناسی ساختمان فعل در کتیبه‌ها با روش توصیفی–تحلیلی پرداخته و در آن تلاش شده است تا ساختار فعل و صرف و نحو و جایگاه آن در جمله با استناد به کتیبه‌ها شناسایی و بررسی شود. برای جمع‌آوری اطّلاعات، به روش کتابخانه‌ای و با استفاده از فیش‌برداری، به صرف و نحو فعل‌ها پرداخته شده است. برای بررسی بهینۀ ریشه‌شناسی و ترجمۀ صحیح کلمات از سروده‌های آن دوره یعنی دوره باستان استفاده شده تا نکات اساسی مورد نظر به درستی بیان شود. در این سروده‌ها فعل‌ها مشخّص شده و زمان آن مورد بررسی قرار گرفته است. در جمع‌آوری اطّلاعات که عمده‌ترین آن، بررسی و ریشه‌شناسی افعال در کتیبۀ شاپور یکم کعبۀ زردشت می‌باشد، به شباهت‌ها و تفاوت‌های افعال و سیر تحوّل آن از دورۀ باستان به فارسی میانه و پهلوی اشکانی پرداخته می‌شود. در این مقاله افعال در جملات کتیبۀ شاپور یکم در کعبۀ زردشت و صرف و نحو آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. پژوهش نشان می‌دهد که فعل در فارسی باستان در گذر زمان به فارسی میانه دچار تغییراتی شده است. در تحوّل از ایرانی باستان به فارسی میانه و پهلوی اشکانی، دستگاه‌های فعلی نقلی، ماضی و آینده و ماده‌های فعلی آغازی، آرزویی و تشدیدی از میان رفته‌اند. تنها دستگاه فعلی معروف به مضارع تحوّل یافته و عمومیّت پیدا کرده است.}, keywords_fa = {ریشۀ فعل,ساختار فعل,کتیبۀ پارتی,کتیبۀ ساسانی}, url = {https://www.jmzf.ir/article_121854.html}, eprint = {https://www.jmzf.ir/article_121854_0610b5a5b197b9fb5ab8e08ef33bb22e.pdf} }